2014/09/13

Helgnytt

I går var jag på fest i Prenzlauer Berg. Det var verkligen supertrevligt och jag hann prata med massor av sköna och intressanta typer innan jag insåg att jag var tvungen att skynda mig hem för orka vara en öm moder en hel lång lördag utan planer.

Ett samtal handlade om vilken plats i syskonskaran man har, och hur det påverkar en. Och om hur man som föräldrar kanske ska akta sig lite för att låta sitt äldsta barn behöva axla ansvaret att vara äldst så ofta. Säga saker som "du som är så stor, visa nu vad du kan" (ouch...). Att det kan bli en jäkla duktighetsbörda som barnet ska släpa runt på. Det hör ju ihop med hela det där resonemanget om att man inte ska berömma allt för mycket, inte fokusera på prestation. Som ju är klokt, om man frågar mig. 

På tal om prestation så har varken jag eller barnen gjort något vidare berömmansvärt i dag (no problem att hålla sig till inte-berömma-taktiken, haha!). Vi har kollat för mycket på tv och haft det ganska tråkigt. Bortsett från timmarna vi var på Boxi. Där är det alltid härligt på lördagar, med clown i parken, barn att leka med och bekanta att småprata med på marknaden. I morgon hoppas vi mer halabaloo – om det inte regnar tänkte vi åka till Tempelhof och gå på drakfestival. Det verkar lajbans.

I övrigt vill jag mest bara uppmana alla som inte redan röstat att göra det i morgon. SKIPPA INTE.

Hej.







2 kommentarer:

  1. Tack för en jättefin blogg! Hjälper till att hålla den ständiga Berlinlängtan i shack! Hur funkar det förresten med röstning när man är utlandssvensk? Röstar man på ambassaden då eller hur funkar det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack själv! Jag poströstade ett par veckor innan valet. Kändes hundra gånger enklare än alternativ nummer två - att lägga en halv dag på att åka till ambassaden.

      Radera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se