2008/08/05

Tyska för invandrare

Idag har jag anmält mig till en kurs i tyska för invandrare. Kursen börjar i oktober, men min anmälan kom ändå i sista sekund – här i Tyskland ska ju alla papper slussas omkring mellan hundra myndigheter innan de får sin stämpel.
Ironiskt nog talar tanten som sköter administrationen på språkskolan ingen engelska alls. Att jag inte kan tyska – det var ju liksom själva anledningen för mig att vara där - verkade hon inte se som något problem när hon började förklara saker för mig. När jag lite försiktigt avbröt henne och sa ”ich verstehe nicht” började hon prata v-ä-l-d-i-g-t- l-å-n-g-s-a-m-t istället. Den metoden fungerar ju ganska bra på mig, som är svensk och åtminstone förstår var fjärde ord, men jag blir väldigt nyfiken på hur hon gör när det kommer in en stackars eritrean eller portugis.
Ah well, tanten lyckades förklara för mig att jag, där och då, skulle få göra ett test för att hon skulle kunna avgöra vilken nivå jag ligger på. Hjälp! Ett surpriseprov!
Jag gjorde testet, chansade i princip på alla was, bin, sie och sehr och gav det till tanten. Hon tittade igenom det med rynkade ögonbryn och grymtade sen ett litet ”hm”, vilket jag antar betyder att jag ligger på nivå 0 och att det kommer dröja längre innan jag och hon kan prata snabbt med varandra. Men jawohl, det känns bra att vara anmäld.

2 kommentarer:

  1. Jag blir jättenyfiken på vart du anmält dig, är det en språkskola eller något som har med Berlin att göra. Som svenska för invandrare i Sverige menar jag då!

    Jag har tidigare läst 3 månader tyska på GLS i Prenzlauerberg vilket är en privatägd språkskola och ganska dyr, men nu när jag pluggar på uni via Sverige vill jag gärna försöka öva min tyska men har inte ritkigt råd att låna 40 000 extra från CSN för att läsa 3 månader till och letar andra vägar till språket... vill gärna bli kvar här och försöka hitta ett jobb eller läsa någon erasmustermin på något universitet här men ajg vill gärna bättre på tyskan innan det ens känns möjligt. Mejla mig gärna med tips OM du vill och har några!

    Tacksam för svar. /Sarah (sarah.hentila@hotmail.com)

    SvaraRadera
  2. Hej Sara!
    Nu var det länge sedan jag pluggade tyska, men jag vet att det är väldigt billigt att läsa tyska på Volkhochschule här. Inte ens tusenlappen för en månad har jag för mig. Sedan finns det språkskolor också över hela Berlin som är anslutna till ett statligt subventionerat utbildningssystem, som går ut på att invandrare ska lära sig tyska. Jag gick på Friedländer schule i Friedrichshain och betalade ungefär 1500 kronor för fem veckor om jag inte kommer ihåg fel. Då gick jag fyra timmar om dagen. Klart att du inte ska betala 40 000!
    För att ha rätt att få gå en sådan här kurs (tror att det gäller Vlkshochschulekurserna också) så måste du gå till Bürgeramtet där du bo och få något slags papper där det står att du har rätt till det (vilket du har om du är en eu-medborgare). Lycka till nu!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se