2009/09/03

Tillbaka från Tysklandssemestern

Urlaub an der Ostsee... Fantastiska stränder, vackert ljus, ljumma vindar och trädgårdstomtar i massor. Åtminstone där vi var, i den lilla orten Born an dem Darss. Antingen är invånarna där extra galna i prydnadssaker eller så representerar stället tyskarnas inredningsstil i allmänhet - det kan jag ju inte veta förrän jag varit på urlaub på fler ställen i Tyskland.

Vi hyrde en lägenhet som var så belamrad med träankor, låtsasfågelbon, nallar och plastblommor att vi först misstänkte att det måste vara på låtsas, någon som driver med oss. Vi insåg ganska snart att inredningen förmodligen inte var ett dugg ironisk och att bara för att vi har vita väggar och blanka ytor som inredningsmall så har inte alla det. Efter ett tag blev det faktiskt ganska mysigt bland ankorna. Det var liksom trevligt att ha något att vila ögonen på vart vi än tittade, till och med toaletten hade ett gäng krusidulliga askar på hyllorna och några plastblomskransar på väggarna.

Born an dem Darss var en samling villor med grästak vid vattnet. Promenadstigar där medelålders par semesterhöll varandra i handen, en stor mataffär där det också gick att köpa badbollar, virknålar och pocketböcker. Och som sagt - i Born an dem Darss fanns det bisarrt många trädgårdstomtar.

Jag gillade stället, det var skönt med ren havsluft och sol, men fyra dagar var precis lagom för att jag skulle börja längta hem till mina nedklottrade punkarkvarter igen.


Gulligt värre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se