2009/10/11

Kaféer där man kan leka, hurra!

En stor skillnad mellan Stockholm och Berlin är barnvänligheten. Och barnvagnsvänligheten. Jag har aldrig någonsin sett en "barnvagnar förbjuden"-lapp här och det finns mängder av kaféer med leksaker för barnen och där ingen rynkar på näsan för att vagnen ska med in. Tvärtom. Här har kaféägarna förstått att det finns pengar att tjäna på alla föräldrar som längtar efter att avnjuta sin latte i lugn och ro och, kanske framför allt, kunna säga mer än två meningar i rad utan att bli avbruten av att ens stackars barn i ren tristess slänger sockerskålen i golvet. Igen.

Ibland finns det hela rum där barnen kan leka och av någon anledning är kaféerna dessutom ofta väldigt billiga (kanske beror det på att tyska föräldrar bara får 60 procent av sin inkomst i föräldrapenning?).

Så hörni alla entreprenörer i Stockholm! Var lite smarta nu och öppna ett gäng kaféer med underhållning för småttingarna och plats för barnvagnar! Det kommer att bli succé!

Här är några tips på bra barnvänliga kaféer här i Berlin:

Das Spielzimmer
Schliemannstraße 37, Prenzlauer Berg

Frau Paul
Hans-Otto-Strasse 6, Prenzlauer Berg

Mocca
Schreinerstrasse 44, Friedrichshain


Kinderwirtschaft
Schreinerstrasse 15, Friedrichshain

Kiwii

Güntzelstrasse 10, Wilmersdorf


Paul und Paula
Richard-Sorge-Strasse 25, Friedrich
schain

Kom gärna med fler tips!



Frau Paul i Prenzlauer Berg. Väldigt trevligt.

4 kommentarer:

  1. för ca ett halvår sen så ramlade jag över din blogg, förmodligen i ett försök att lära mig mer om berlin. sen dess har jag, om än sporadiskt, läst den. och nu är jag precis nyinflyttad till staden själv. och även om jag är nitton år och ännu inte har upplevt problemet med barnvagnar på caféer^^ så tycker jag att det är väldigt fint och inspirerande att läsa din blogg. du skriver om mycket som jag också tänkt på och jag tycker om dina små tips och anekdoter..
    så tack så mycket för en fin läsning helt enkelt, (speciellt nu när allting är nytt och läskigt) //agnes

    SvaraRadera
  2. Tusen tack Agnes! Vad rar du är!
    /Johanna

    SvaraRadera
  3. Kan tipsa om mitt favoritkafé Johann Rose på Forster Straße i Kreuzberg. Otroligt mysigt café, med särskild lekavdelning för barnen!!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Åh tack för tipset! Det ska jag testa!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se