2009/10/04

Kan det stämma? Öppet på en söndag?

I går var det Tysklands nationaldag och Berlin firade sitt nittonde år som en stad i ett land istället för i två med att hålla stängt. Det var så stängt överallt att knappt dönerställena höll öppet. Helt stendött.
I dag däremot var det öppet. På en söndag! Japp. Galet, jag vet. Söndagar är fortfarande för heliga för att hålla öppet på i det här landet (eller nåt) men eftersom det var stängt i går så slogs portarna upp i dag i stället. Tänk er vilken lycka, söndagar som i vanliga fall brukar vara lika roliga som en betongklump! Tysklycka! Ni kan ju föreställa er vilken shoppingfrenzie det ledde till.

Jag, som hade det lite torftigt på schampoofronten stoppade ner min son i barnvagnen och begav mig helt naivt till Ringcenter, ett stort köpcentrum i närheten. Det skulle jag aldrig ha gjort, jag kom knappt in genom snurrdörrarna. Det var mycket mer människor än på en lördag och väl inne fick jag verkligen boxa mig fram för att lyckas köpa mitt lödder för extra volym.
Så, helgens lilla lärdom: Gå inte i affärer i Tyskland dagen efter nationaldagen. Om den låg på en lördag, vill säga.

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna, jag googlade på frilansare i Berlin och fick upp din blogg. Är själv journalist och har bott i Berlin sedan februari 2008. Mest skriver jag till dig för att jag själv så smått börjar frilansa inom kort och gärna skulle utbyta några tankar och frågor. Om du vill höra av dig till mig så har du min mail här: evapaulsen@gmail.com. Hälsningar Eva

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se