2013/11/21

Mina tidiga morgnar

Good morning Berlin. Bild lånad härifrån.
Ni kanske undrar hur det har gått med mina tidiga morgnar? Jag bestämde ju mig för att börja gå upp vid fem för att få mer egentid, eller tid att hinna jobba iväg allt det där jag aldrig hinner innan hämtning. Eftersom mina kiddos somnar så bövelens sent om kvällarna, runt tio, så är det liksom ingen idé att försöka få sånt där gjort efter nattning. Bättre att gå och lägga sig med barnen och gå upp tidigt, tänkte jag. 

Och alltså. Det har väl gått sådär. Jag har gått och lagt mig med barnen och jag har gått upp tidigt några gånger – men tyvärr har Isa också vaknat och velat komma upp hon också. Två av tre gånger. Så nu har jag i princip gett upp. For now, i alla fall.

Men jag har gott hopp! Snart ska Isa flytta in till Ejes rum och då ska det banne mig gå. Jag behöver den där tiden, hör ni det barn? MAMMA BEHÖVER MER TID.

Förresten. Tycker att Johanna har beskrivit känslan av att då och då få äga sin tid så fint.  


4 kommentarer:

  1. Har du provat att dissa godis och annat sockrigt på eftermiddagarna? Jag trodde tidigare att sockrets inverkan på energierna var överskattad, men det funkar faktiskt. Mina barn somnar alltid minst en timme tidigare när de inte får något sött. De blir lugnare, har lättare att slappna av, vilket gör att sömnigheten kommer lättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen så jäkla sant. Här i Tyskland får ju ungarna ofta socker lite när som, och även om vi försöker var restriktiva är det inte helt lätt alla gånger. Men jag gjorde faktiskt ett litet test häromdagen, lät dem baka en kaka och äta varsin bit ena dagen och hade totalt sockerförbud andra. Vi var hemma och gjorde ungefär samma båda dagarna. Visst, det är ju inget okänt att socker påverkar våra energinivåer, men SHIT vilken skillnad det var! Ena eftermiddagen två tornados i flera timmar efter fikat, dagen därpå lugna och pyssliga tills det var dags att sova. Jag tror inte att de somnade så värst mycket tidigare än vanligt just den gången, men lugnet gjort gott! Och sannolikheten för att de ska somna tidigare ökar ju helt klart. Så det är verkligen ett jättebra tips.

      Radera
  2. Hoppas det funkar! Och mammas machetes tips låter ju värt att prova.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se