2009/07/04

En ny berlinare

Nu har jag gjort något häftigt. Jag har satt en ny berlinare till världen. 4 kg tung, 53 cm lång och med tysk brytning redan från början. Nåväl, kanske inte riktigt. Men han har sch och ch-ljuden på plats i alla fall, det hörs när det är dags att byta blöja eller när han är hungrig.

Att vänta och föda barn i Tyskland har varit en väldigt bra upplevelse. Sällan har jag känt mig så väl omhändertagen! Noggrant är bara förnamnet och ingenting har lämnats åt slumpen. Mödravården här ser lite annorlunda ut - du går till exempel både hos en barnmorska och en läkare under graviditeten och när barnet väl är fött gör barnmorskan hembesök varje dag i tio dagar efter förlossningen. Det är faktiskt en grymt skön service - man har ju rätt många frågor såhär i i början.

På sjukhuset var alla hur trevliga som helst. Läkaren var, som så många andra, en sverigeälskare och blev så lycklig över att vi var från Stockholm att jag trodde att han i ren iver skulle sticka in nålarna på fel ställe. Och jag, duktiga jag, pratade till och med lite tyska då och då trots värkarna. Hurra!

Så nu sitter jag här med en liten pojke sovandes i knät och funderar på om jag också ska bli en sån där lattemamma som tillbringar sina dagar på kaféerna kring Kollwitzplatz. Kanske lite, det är ju ändå en rätt trevlig syssla, men jag kommer definitivt att fortsätta upptäcka, njuta av, reflektera över och skriva om livet här i Berlin. Med och utan barnvagn.

Och nej, han ska inte heta Horst.

5 kommentarer:

  1. grattis. vad sägs om dieter, heinz eller detlef? eller kanske helt enkelt det vackraste av alla tyska namn; florian.

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Det har inte jag gjort... Men GRATTIS!
    Tror att du verkligen är på väg att bli en riktig berlinare.
    ps Du måste avslöja vad grabben får för namn. ds
    Hälsningar/GustafE
    http://www.fotosidan.se/blogs/tgbe/index.htm

    SvaraRadera
  3. Oj, vad intressant. jag bor inte långt ifrån dig och har en tyskunge i magen, planerad nedkomst sommaren 2010. Var födde du någonstans? Klinik, geburtshaus? Hade du beleghebamme?

    Vore intressant om du kunde dela med dig mer av dina erfarenheter.

    SvaraRadera
  4. @Också i Berlin:
    Grattis, va kul! Jag födde på Vivantes i Neukölln - hade hört mycket bra om det sen tidigare och ville gärna föda på sjukhus. Dessutom har de alltid barnmorskestudenter som praktiserar där, vilket gör att man blir lite extra omhändertagen ("vår" praktikant satt med nästan hela tiden, när vi inte ville vara ensamma förstås). Och en annan bra grej - de har lustgas!

    Jag hade ingen beleghebamme, men de jag känner som haft det tycker att det har varit fantastiskt.

    Hör av dig om du har fler frågor! Går bra att maila på johanna@paues.net också.
    Lycka till!
    /Johanna

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se