2009/12/21

O Tannenbaumtider

Tyskjul i år igen och eftersom julen är en jämförelsernas tid (hemma hos oss gör vi si och hos oss gör vi så bla bla bla) så har jag de senaste dagarna funderat en del över vilka skillnader det finns mellan att fira i Sverige och att fira här. Här kommer resultatet.

Maten
Tyskar kan tydligen lägga upp det här med julmaten på alla möjliga sätt, men det verkar ändå som om det vanligaste är att äta schnitzel och potatissallad eller något annat klassiskt tyskt på julafton för att sedan slå på stort på juldagen. Då dukas gåsen fram med buller och bång och släktingar och grannar och hela faderuttan är ofta med och äter. Kein julbord och kein plågad gris till jul alltså (men mycket surkål).

Julteve
Naturligt nog visas ingen Kalle Anka eller Karl-Bertil Jonsson, men alla som längtar efter att se "O Tannenbaum" sjungas playback med barnkörer i bakgrunden (som också mimar förstås) kommer att få sitt lystmäte. Tyskarna älskar ompaompasjungprogram och på julafton blir det förstås extra festligt. I morse visades det en show från 80-talet. Den hette "Zwischen Frühstuck und Gänzebraten" (mellan frukost och gåsen, typ) och bortsett från att värdinnan hade enorma axelvaddar, tjocka guldkedjor kring halsen och pratade om Västberlin så var det vad jag kan se inte så stor skillnad mot hur de tyska tv-showerna är nuförtiden. Varför ändra på något som funkar så bra? Och playback är ju så praktiskt!

Kakorna
Här är kakorna gladare än i Sverige. Det är strössel och glasyr i massor av färger och ibland sätts två kakor ihop med sylt som klister. Väldigt fint, men de färgglada kakor jag provat smakar inte så mycket tyvärr. Hårda pepparkakor verkar inte vara någon tysk tradition, här används bara vad jag kunnat se pepparkaksdegen till att bygga hus med. Här ser jag ett tillfälle för lite crossover igen, nästa år blir det pepparkakor med strössel på!

Röjigare midnattsmässa
Vi bor i Friedrichshain, här kan allt kan hända och även i kyrkan. Förra året satt två punkare och skrek "aber das ist Scheisse" (men det där är ju skitsnack) när prästen började prata om de tre vise männen. Prästen höjde rösten lite för att överrösta dem men det funkade inte alls - punkarna blev mer och mer upprörda över det kristna temat och det hela slutade med att de muttrandes stegade ut ur kyrkan. "Gott und Maria und Jesus, alles ist scheisse" (Gud, Maria och Jesus, allt är bara skit). Det är den roligaste och mest bisarra midnattmässa jag varit på, och då vill jag tillägga att jag varit på en där kantorn fick en tuppjuck på den högsta tonen i O helga natt. Det var också kul.

Inte så olikt så man häpnar direkt, men det hade nog ingen väntat sig heller. Vi snackar ju ändå Sverige vs Tyskland här. Det är i stort sett samma samma, fast lite tyskare.

4 kommentarer:

  1. Nog äter tyskar pepparkakor, fast den mjukare sorten, tänk Nürnbergerpepparkakor som bakas ut på oblatrundlar.

    Kul att läsa din blogg, fram för blogginlägg lite oftare!

    hälsar

    Cecilia

    SvaraRadera
  2. Det har du rätt Cecilia, och dom är goda! Jag ska göra mitt bästa för att blogga lite oftare!
    Mvh
    Johanna

    SvaraRadera
  3. Es wirkt auf jeden Deutschen schon sehr skurril wie du dir die Realität hinbiegst. Ist das nur Chauvinismus oder denkst du es wirkt authentischer wenn du die typischen Klischees bedienst? Verkaufen sich deine Artikel besser wenn du so schreibst das es zu den schwedischen Vorurteilen passt?
    Ach so, soll ich was zu den Fakten sagen? Also, das Festessen ist am ersten Weihnachtstag und nein, Sauerkraut gehört kaum dazu. TV. Bei mindestens dreißig Kanälen findest du immer einen der Wiederholungen hat. Kuchen. Naja, zwischen Torte und Streusel gibt's alles. Welcher schmeckt dir denn nicht? Den Snus hast du doch vorher rausgenommen?
    Liebe Neujahrsgrüße.
    B.

    SvaraRadera
  4. Kära B!
    Det jag skriver är utifrån mina upplevelser här i Berlin och jag skulle aldrig påstå att min version är den enda rätta! Och vad gäller de tyska jultraditionerna så har jag använt mina tyska vänner här som källor så det måste helt enkelt vara så att julen kan ordnas på massor av olika sätt.

    Ha det fint och gott nytt år!

    Ps. På juldagsmiddagen jag var på serverades massor av surkål. Jultradition eller inte, det är mycket surkål i det här landet. Och det är gott!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se