2011/08/25

Legoland

Jag gillar verkligen lego och har verkligen längtat efter den dagen då min son skulle vara tillräckligt stor för att gå på Legoland. Ok, helst vill jag ju gå på det där danska stället, där man kan åka balla berg- och dalbanor och promenera runt i minivärldar, men eftersom det finns ett Legoland Discovery Center här i Berlin började vi med det.

Först och främst, det ligger inomhus. Vid Potzdamer Platz närmare bestämt. Det är ganska mörkt, inte särskilt stort och är rätt mycket som ett vanligt lekland. Här kan barnen roa sig med att krocka med radiostyrda legoskepp, titta på Hackescher markt och Berliner dom helt uppbyggt i lego, åka några karuseller och leka i den vadderade lekburen medan föräldrarna äter hot dogs och dricker kaffe. Och så förstås, de kan bygga lego. Massor av lego. Knåpa ihop bilar och testa hur fort de åker, bygga palats, gubbar, flygplan och torn. Det finns små, små bitar och enorma, mjuka. Och så kan man gå byggkurser (om man lyckas höra vad legoläraren säger, ljudnivån är härligt hög).  

Nu är ju min son bara två år och även om det fanns mycket som var roligt för honom så tror jag nog att han kommer uppskatta det mer om ett par år. Efter en timme började han gnöla om att ville gå hem, kanske var intrycken för många och de stora barnen för läskiga.

Så, för att sammanfatta: Legoland i Berlin är ett kul ställe, men ingen jätteupplevelse. Ett schysst lekland, typ. Gå dit med barnen om det regnar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se