2012/08/20

Stockholm































Det är så vackert här. Rent. Vattnet, båtarna, fläktarna.

Fläktarna – de underbara som jag saknat så.

Och så Djurgården. Älskade ställe, bästa promenaderna.

Icke att föglömma: Shoppingen. Fina saker överallt. Vill lassa hela bilen full och ta med till vårt nya hem. Att shoppa är mycket svårare i Berlin.

Det krävdes fyra år utomlands, men nu har det hänt. Jag tycker om Stockholm igen. Det känns fint. Och jag förstår varför tyskarna får något drömskt i blicken så fort Stockholm kommer på tal.

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna!

    Jag läste din blogg innan jag och min pojkvän åkte till Berlin i februari.
    Vi åkte dit och förundrades, jag kom hem och insåg jag var förälskad i staden och nu har jag bestämt mig för att flytta dit.
    Så då har jag ett par frågor till dig som redan gjort hela flyttgrejen och jag skulle vara evigt tacksam för svar!
    Hur lång tid ska man räkna med att det tar att få en lägenhet i ett okej område? Jag tjänar helt ok och har lite pengar sparade (om dom nu tar med sådant i beräkningen).
    Och hur ser jobbsituationen egentligen ut, är det jättesvårt att få jobb som icke tysktalande svensk?
    Om du har några övriga tips och tankar får du gärna dela med dig, jag behöver all hjälp jag kan få!

    Mvh /Linn Enarsson

    SvaraRadera
  2. Hej Linn!
    Vad kul att du bestämt dig för att flytta hit! Du kommer inte att ångra dig!
    Det är jättesvårt att säga hur lång tid det tar att hitta en lägenhet. Det beror på så mycket saker - om du har jobb, en bra inkomst, hur du vill bo, var du vill bo etc. etc. Men man kan väl säga att även om det brukar gå till slut så kan det ta ett tag att få tag i en schysst lägenhet i ett poppis område. Det gäller att bli lite tjenis med mäklaren (som sköter uthyrningen och visningarna) och framför - att ha alla papper de vill ha i ordning. Jag är med och driver en annan sida, berlinbiten.se - där finns det en hel del tips och råd om det här med att skaffa boende.

    Vad gäller jobb så är det förstås alltid bäst att kunna tyska åtminstone hjälpligt. Gör man inte det är det svårare, men absolut inte omöjligt! Jag har så lite erfarenhet av det här eftersom jag alltid jobbat som frilansare, men sök efter gruppen "Svenskar i Berlin" på Facebook och läs på där.

    Som sagt: Berlinbiten.se och Svenskar i Berlin på Facebook! Bra grejer!

    Lycka till nu!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se