2009/02/17

Hipp hipp riverdance

En kul grej med att byta land är att små vardagliga saker, som att gå ut på stan, kan förvandlas till en hel upplevelse. Hemma har jag för länge sen vant mig vid de panflöjtsspelande indianerna vid T-centralen, de skönsjungande Adolf Fredriks-barnen i Gamla stan och Horst som munspelsdiggar till sin radio på Drottninggatan. Här i Berlin är jag inte van vid något. Lördagsshoppingen i Mitte är ett äventyr.

Och häromdagen såg jag nåt som gjorde mig väldigt glad. 50 kids, alla i 16-årsåldern ungefär, stod på Alexanderplatz och dansade riverdance! Åtminstone såg det ut som det, fast musiken lät som en bisarr blandning av eurotechno och hårdrock och dansarna såg lite emoaktiga ut. Tänk er: Hårt sminkade tonåringar, med cigg i händerna, står på rad och sprätter med benen!
Senare på kvällen, under en middag med några tyska vänner, fick jag lära mig att det är en ny hipp danstil bland unga som slagit stort över hela Tyskland. Där ser man, sa jag och kände mig som en gammal invandrartant. Men det är det som gäller här alltså. Riverdance till eurotechno. Vad stilen heter har jag tyvärr inte lyckats luska fram - så långt sträckte sig inte våra tyska vänners kunskaper. Men så är ju vännerna en bra bit över 16 också.

3 kommentarer:

  1. Det råkar inte vara den berömda japanska para para-dansen?

    Ett citat från en intervju med en j-popgrupp:

    "Nu när ni tagit upp det - har ni märkt att Para Para / Furitsuke är ganska vanligt utomlands nu? (Christina)"

    "Miku: Det verkar som att Para Para är mest populär i Tyskland, vi märkte definitivt att speciellt fans här imiterar denna japanska dans."

    http://www.jame-world.com/se/article.php?id=5050

    SvaraRadera
  2. Oh! Kan det vara! Men para para-dansare brukar väl göra lite grejer med armarna också? De här höll bara armarna rakt ner, förutom när de tog ett bloss förstås. Men en tysk para paravariant kan det absolut vara!

    SvaraRadera
  3. Hej på dig! Snubblade in här och blir engagerad av dina Berlinupplevelser. Det är inte helt enkelt jump-style då? Den går tydligen att utföra i en koreograferad version också, enligt den omåttligt populära videon nedan.

    http://www.youtube.com/watch?v=tyAvaLsLFl8

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se