2009/04/27

F'hain über alles

Jag har upptäckt nya delar av Friedrichshain. Mysiga kvarter med massor av barer, restauranger och coola butiker. Jag skäms lite, men jag hade faktiskt missat området kring Sonntagsstrasse vid Ostkreuz. Nu vill jag flytta dit!

Det finns så mycket här i Friedrichshain, så många sköna områden. Stadsdelen är avslappnad, grön, cool och levande. Fortfarande finns många slitna hus kvar, där balkongerna ser ut att sitta löst och färgen flagnat. Inte sällan står en helt nymålad och upprustad byggnad bredvid och kombinationen av gammalt och nytt, sunkigt och putsat ger stadsdelen en skön karaktär.

Och så klottret. Många avskyr det säkert, men jag tycker om det. Och blandningen av människor! Punkare och yuppies om vartannat. Partykids och barnfamiljer. Allt i en enda röra. I love it.
Så ska ni till Berlin, bo i Friedrichshain. Det är nära till resten av stan, men rymmer allt man behöver för att må bra.

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna!
    Det finns bara ett fel med området kring Sonntagsstrasse vid Ostkreuz!
    Nu håller dom på att bygga bort den häftigaste stationen i hela berlin och dom ska hålla på i 7-8 år till. Då försvinner min favortitfotoplats...:-(
    Men kvarteren runt omkring är sköna
    och stadslivet helt perfekt.

    ps. Uppskattar att läsa din blogg om livet i Berlin.
    /GustafE

    SvaraRadera
  2. var i friedrichshain i förrgar, för första gangen faktiskt, och blev genast helt fäst vid stadsdelen! ska ta mig tid att ga runt och kika lite bättre nan dag framöver :D

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se