2009/04/12

Tacky tropiker i utkanten av Berlin

Jag har besökt vad som måste vara ett av de mest märkliga ställena i norra Europa.
I en gammal hangar för zeppelinare har någon galning fått för sig att bygga en hel charterort - med sandstränder, turistshoppar, enorma pooler, hotell och campingområden. Det kallas för Tropical Islands och luften inne i jättebubblan ligger kring 30-strecket. Precis som på vilket Blue Village-område som helst masar turisterna runt i flipfloptofflor, med rödmosiga ansikten och t-shirten hängandes över axeln. I mitten av hangaren har det planterats en liten regnskog där man kan gå på safari (nåja) och upptäcka exotiska trädslag. På sandstränderna är det, som det alltid brukar vara på charterorter, krig om solstolarna. Det gäller att vara snabb, tyskar är bra på att paxa.

Det var... vad jag ska jag säga... som en blandning av det mest tacky och det mest fascinerande jag varit med om. Helt sjukt, och helt fantastiskt.

En timme från Berlin med bil och helt klart värt ett besök. I alla fall om man sugen på tyska turister i mängder och sol och bad á la Gran Canaria.

3 kommentarer:

  1. Helt galet. I Ruhrområdet finns alternativet för vintersemester; europas (kanske världens, vad vet jag?)längsta inomhusskidbacke.

    Har just börjat följa din Berlinblogg för att stilla min längtan till staden, men för varje nytt inlägg klappar hjärtat bara hårdare och längtan blir ännu större...Vad är det med den staden?

    SvaraRadera
  2. Strassenbahnschaffner2 maj 2009 kl. 23:46

    Inte en gammal zeppelinhangar utan faktiskt helt ny! Meningen var att det skulle byggas en modern jättezeppelinare här, men hela projektet gick i konkurs och där stod man med en gigantisk tom hangar...

    SvaraRadera
  3. Är det sant! Vad galet! Tack för infon!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se