2010/01/23

Midvinter i Mitte

I dag har jag gjort en Mitterunda. Det är alltid trevligt och särskilt kul nu eftersom Berlin Fashion Week pågår - det händer lite extra mycket och stadsdelen vimlar av hipsters med trendiga frisyrer och stora glasögon. Fast i dag är det sjukt kallt här och nästan alla såg ut att frysa rumpan av sig där de gick i sina snygga men alldeles för kalla jackor. Jag riktigt kände hur vuxentråkpoängen haglade över mig och min rejäla vinterjacka. Men, som jag brukar säga, det är lätt att känna sig gammal när man bor i en ungdomlig stad.

Rundan började på Lucas Carrieri Gallery på Torstrasse. Unga designers använde lokalen för att sälja sina kläder och på väggarna hängde foton som skulle visa en annan sida av Berlin Fashion Week, "den vi vanligtvis inte får se". Well, det var bilder på modeller som blev fixade innan de skulle ut på catwalken. Några såg kanske lite vilsna ut, men mer spännande än så blev det tyvärr inte. På andra stoppet däremot, fotokonstaffären Lumas i Hackescher Höfe, fanns det desto mer att se. Dit går jag varje gång jag bestämt mig för att bli en bättre fotograf. Lättillgängligt fotoinspiration kan man beskriva det som.

Efter ett tag började till och med min übertjocka vinterjacka bli för kall men innan kylan tog över totalt hann jag med en vända på Cos, HM:s preppyprojekt. Där var det som vanligt späckat av folk och bakom varje stickad oversizetröja lurade en svensk som undrade varför inte affären finns i Stockholm ännu. Den kommentaren hör man alltid på Cos. Kom till Berlin och handla i stället säger jag. Fast det kanske är lite omständligt och oklimatvänligt förstås.

Och så några tamedvårrullar från Monsieur Vuong (namnam) på vägen hem och plitt platt plätt så var Mitterundan komplett!


Det var inte bara jag och trendisarna som tyckte det var kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se