2010/01/10

Svenska vidder

Innan jag flyttade utomlands sa jag ofta att jag skulle behöva byta perspektiv för att uppskatta Sverige mer. Ni vet, det kan ju vara svårt att se det fina med det man har rakt framför sig och det där.

Nu har jag bytt perpektiv och jag tror nog att jag ser det som är schysst med Sverige lite oftare - till exempel hur fantastiskt vackert det är när snön ligger tungt över landet. Jag har precis kommit tillbaka efter några underbara dagar på landstället i Hälsingland och det vackraste vinterlandskapet man kan tänka sig med iskalla porlande bäckar och snötunga tallgrenar. Det var en grymt skön kontrast mot stadslivet och bästa laddningen för en vår i berlinbetongen.

Förra gången vi var i hemlandet sprakade träden av höstfärger och det hade precis blivit sådär mysigt höstkyligt. Nästa gång vi åker blir nog när gräset är nygrönt och naturen luktar försommar.

Så, börjar du ledsna på gamla Sverige - flytta därifrån och kom tillbaka när årstiderna har sina finhetspeakar! Jag säger som min bror sa för några år när jag för typ hundrade gången beklagade mig över det svenska mörkret och den långa slaskperioden: "Sverige är ett bra land, bara man kommer härifrån ibland". Och till exempel kan man ju åka till Berlin, väldigt trevlig stad. Lite ljusare, aningens mindre slask.

PS. Landstället ligger en bit utanför Ockelbo och i butikerna där hänger stora pampiga porträtt på Daniel Westling över dörrarna. Humor! Det ska jag berätta för alla stolliga Victoriatokar hemma i Tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se