2010/06/13

Tyska fenomen del 1 - quark

Rent kulturchocksmässigt brukar det inte vara så dramatiskt att resa till Berlin, det mesta är som vi svenskar är vana vid bara lite, lite annorlunda. Men det finns ändå ett gäng typiskt tyska (eller kanske till och med berlinska) fenomen som i alla fall fick mig att verka lite ovärldsvan i början. Eftersom jag har blivit så himla bekant nu med alla tyska fasoner så tänkte jag att det är hög tid att jag delar med mig av min visdom.

Först ut är fenomenet

Quark

På svenska heter det kvarg, men är nog mer känt som kesella. Och medan vi svenskar använder det i lussebullar och en och annan maträtt äter tyskarna sin quark (jag råkar ofta säga knark istället) typ jämt. Det finns frukostquark, matquark, quarkbollar, quarkkakor och quarktårtor. På turkmarknaden i Neukölln (Maybachufer) finns det ett stånd där du kan köpa en hel bägare med quark och du kommer garanterat blir kräkmätt om du sätter i dig en hel. Det fina med quarken är nämligen att den knappt innehåller något fett alls men ändå är sjukt mättande. 

Så, nu vet ni vad quark är. Bra va? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se