2008/10/31

Günstig

Mitt favoritord på tyska hittills är günstig. Det betyder ungefär "prisvärd" och används precis hela tiden. Jag blev så lycklig när jag fick ordet förklarat för mig första gången. Då förstod jag att det som min bror lärde mig för massor av år sen, som hjälpt mig så många gånger när jag haft svåra beslut att ta, är en självklar del av den tyska mentaliteten.

Det började när brorsan fick dille på att fråga sig själv "är det värt det?". Han gjorde det jämt - när han skulle köpa en liter mjölk, åka på semester, plugga, laga mat. Jag tyckte först att det lät lite överdrivet, men ju mer jag tänkte på det, desto mer insåg jag hur smart det var.

Jag började tänka på samma sätt. Frågade mig om det var värt det att stanna en timme till på festen även om det innebar att jag skulle få åka nattbuss hem (nej, men det var en ganska tråkig fest), om det var värt det att ta ett jobb jag egentligen inte ville ha men som såg bra ut i CV:t (ja, och jag har aldrig ångrat mig. Det ledde till massor av bra saker).

Jag har frågat mig om det är värt det att flytta till Berlin trots att det innebär att jag, åtminstone för en tid, ger upp en trygg inkomst och en hyfsad karriär (ja!). Om det är värt det att sitta av fyra, extremt tråkiga, timmar varje dag för att lära mig tyska (ja, men nu när vi börjat med grammatiken tvivlar jag ändå ibland).
Är det värt det så är det bara att bita ihop. Inte klaga, försöka njuta av att man är på rätt väg. Gör det man vill, har tagit beslutet från magen.

När man frågar sig om det är värt det blir besluten så mycket enklare att ta. Det blir lättare att känna efter, veta vad man vill. Det spelar ingen roll att något kostar mycket pengar, trygghet, rädsla, smärta, osäkerhet eller tid så länge det är värt det. Günstig är inte bara ett ord, det är en livsfilosofi.

2 kommentarer:

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se