2011/09/19

Liten update från trött sverigependlare

Sonens och min sverigevecka är över och valet här i Berlin likaså. "Berlin är fattigt men sexigt"-mannen (SPD) sitter kvar som borgmästare, men med en annan koalitionspartner än tidigare (då var det Die Linke, nu blir det kristdemokratiska CDU eller Die Grüne). FDP, Tysklands liberala parti tappade väljare så det brakade (nere på 1,8 procent) medan Piratpartiet med sina överraskande 8,9 procent tar sig in i Landesparlament.

I Berlin har det blivit höst och ganska kallt, även om sommaren då och då dyker upp som en liten present (i lördags var det säkert 25 grader varmt, dagen efter svinkallt) och vi lägger filtar över benen, dricker te och sätter på elementet på kontoret. Det känns helt okej, är ganska mysigt till och med. När man väl accepterat den kan ju hösten vara rätt charmig ändå.

Tyvärr är det svårt att hinna med bloggandet nu och det blir inte så många inlägg. Massor av jobb och resor (på onsdag gör jag min fjärde resa till Sverige på fem veckor, puh) men jag återkommer så fort allt lugnat sig. I oktober ska jag bannemig hålla mig i Berlin.
Längtar.

Här får ni en bild på Frankfurter Tor så länge. Där, högst upp, hade förresten jag och mannen vår bröllopsfest för dryga två år sedan (inte helt sant dock, det var i det andra, identiska, tornet på andra sidan gatan vi höll till. Högst upp i tornet på bilden är det bara ett kontor).
Ljumma vindar, slipsar på huvudet, rockabillymusik och utsikt över hela Berlin! Det var tider det.

1 kommentar:

  1. Vi pratar faktiskt om det då och då där hemma. Va kul det var på festen! Och vilket drag. Härliga minnen. : ) Kram!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se