2009/01/07

Ny dag, ny upptäckt

Idag har jag upptäckt ett helt fantastiskt kafé här i Friedrichshain. Ett rum i sextiotalsstil, lagom slitna möbler, lugn och ro. En kille satt och läste, två andra skrev på var sin laptop. Några gitarrer stod lutade mot väggen och plötsligt började snubben bakom disken att spela. Han var bra, sjöng något på turkiska tror jag. Mackorna kostade 1.5 euro och kaffet var ännu billigare. I Stockholm, där jag fikade igår, kostade smörgåsen 75 kronor, och den var inte ens god. Jag älskar Berlin, har jag sagt det?

4 kommentarer:

  1. Hej Johanna! Maste tacka för en utomordentligt fin skriven blogg som jag rakade halka in pa här nu ikväll. Jag är precis som du, svensk utan tyskakunskaper och nyinflyttad i Friedrichshain här i Berlin. Bor med min tyske kille som jag träffade utomlands och ska nu starta upp ett liv här i stan. Tänkte bara höra med dig vart du studerar tyska? Jag ska arbeta här i 6 manader till att börja med men kommer att använda engelska som företagssprak och tänkte försöka fila lite pa tyskan pa fritiden. Vore fint om du kunde dela med dig av lite info om vart du pabörjade dina studier och om det är "günstig" enligt dig :) Ha det sa bra!

    SvaraRadera
  2. Åh, det stället vill jag se när jag kommer nästa gång! Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken adress har detta mysiga plejs?

    SvaraRadera
  4. Emilia: Stället ligger på Frankfurter allee, mitt emot McDonalds (u-bahn Frankfurter Tor). Det ser nästan ut som en liten ffär från utsidan.

    Carolina H: Vad kul att du gillar bloggen! Det värmer! Jag har pluggat tyska på Friedländer schule i Friedrichshain. Jag har inget att jämföra med, men de jag har träffat som gått andra skolor tycker att Friedländer är mycket väldigt bra. Som EU-medborgare har man rätt att gå en "intengrationskurse", det kostar bara 100 euro för fem veckor (intensivkurs). Kolla med skolan hur du ska göra! Lycka till!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se