2010/10/19

Det ständiga byggandet, och så rören

Det byggs överallt i den här staden. Byggs och rivs och görs om och restaureras. Då och då bidrar det till lite dramatik, som när en bomb från Andra världskriget dyker upp bakom någon gammal ledning eller när en stackars byggarbetare ramlar ner från de till synes väldigt osäkra ställningarna. Men oftast innebär det bara att det är väldigt mycket byggarbetsställningar, hål i gatorna, byggarbetare i supermariokläder (hängselbyxor i rött, grön eller blått. Väldigt rart), tillfälliga staket och skramliga trappor som står uppställda för att en ny väg, tågräls eller något i den stilen ska byggas under den.

Och så har vi rören. Stora rör som går som vener genom staden. Jag vet inte riktigt vad de används till, men jag gillar dem, de är så fina. Den som bestämde att de ska vara rosa och lila borde få en dagens ros. Inga ombyggnadsrör i världen har fått mig att le så många gånger som de här i Berlin. Någon som vet förresten vad de används till? Vatten?

8 kommentarer:

  1. Jag tror det är för att leda runt gasledningar.

    SvaraRadera
  2. Ok, låter rimligt. Intressant! En annan läsare tror att det är för att hålla grundvattennivån nere men jag tror nog mer på gasen...

    SvaraRadera
  3. Det är grundvattnet, berlin är ett gammalt träsk (brl slaviskt ord för träskmark). För mycket vatten så sjunker husen, för lite sjunker de också. Man kan se i både landvehrkanal och i spree att rören slutar och pumpar ut vatten.

    SvaraRadera
  4. Tack littke! Japp, den andra läsaren som också sa grundvattnet förklarade för mig hur det går ihop. Känns bra att veta.

    SvaraRadera
  5. men bäst är att de är så fina! jag älskar att susa fram karl marx alle med tvtornet i fonden och titta på rören.

    SvaraRadera
  6. Vad bra! Jag har funderat i två och ett halvt år på vad rören har för funktion och alltid stått svarslös när Berlinbesökare undrar. Nu vet jag tack vare din blogg.
    /Kristin

    SvaraRadera
  7. Det är så roligt att du nämner rören för det är det första jag tänker på när någon säger Tyskland! :)

    SvaraRadera
  8. Typiskt att jag missade rören under vår korta (1 natt) vistelse i Berlin i somras!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se