2010/10/14

En doft av Berlin

Det luktar ganska mycket kiss och bajs i Berlin. Kiss i trappuppgångar, hissar och hörn, bajs lite överallt eftersom hundbajs är något som tyvärr ingår i den berlinska gatubilden. Men säg det problem som inte går att lösa - vid U-Bahnstation Schönleinstraße i Kreuzberg, som jag förmodar luktar ganska fränt, har en initiativrik invånare satt upp en sån där doftgrej som man trycker på för att det ska lukta parfym istället för det äckliga. Det är rart tycker jag. Här kan du läsa mer om det, i tipsartidningen Tip-Berlin.

Några andra dofter jag ofta känner här är:
Shishapipor (nam, älskar den doften)
Nybakat bröd (många bagerier med öppna dörrar)
Stekt korv (alla dessa korvar. De är överallt!)
Öl (i andedräktsform, i utspilld och uttorkad form och så såklart - i nyupptappad form)
Kaffe (men det beror bara på att dricker såna kopiösa mängder själv).

Nu ska jag lukta mig vidare till nästa dagens anhalt, bebishäng vid Hauptbahnhof. Låter lite suspekt (vem vill att ens bebis ska hänga vid T-centralen liksom?) men är helt oskyldigt, jag lovar.

7 kommentarer:

  1. Å, vilken fin blogg som jag hittade någonstans. Bara det att den skrivs i Berlin är nog. Ska börja läsa med samma, för att åtminstone i tanken transportera mig till denna underbara stad. Tack!!

    SvaraRadera
  2. Tack själv Mjau mjau och välkommen hit!

    SvaraRadera
  3. Är det Haupbahnhof som är den stora centralstationen a la T-centralen i Sthlm nu för tiden? Förut var det väl Zoo?

    SvaraRadera
  4. Förresten tyckte jag att det luktade ganska så underbart i Berlin. En salig blandning av allt möjligt. I Sthlm luktar det typ ingenting, förutom Slussens t-bane station som luktar lik på sommaren.

    SvaraRadera
  5. Johanna, det jag tycker luktar mest Berlinisch av allt är röken från alla Kohlofen på vintern! När det blir kallt kommer den som ett brev på posten, i alla fall gjorde den det på Hufeland... Alles gute! /Anna

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen sant Anna! Häromdagen trodde jag faktiskt att det börjat brinna när någon granne visst glömt att rensa sin kolugn. Det var rök i hela kvarteret och jag var beredd att packa fotoalbumen och datorn och fly. Men det var som sagt bara lite kolrök. Som stank. Kram!

    SvaraRadera
  7. Marie K - hm, osäker. Båda stationerna är ju stora men jag vet att Hauptbahnhof brukar kallas för Europas största centralstation nu för tiden. Men den är ju ganska ny.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se