2010/11/10

Museumsug

Jag har varit på alldeles för få museum i Berlin. Särskilt med tanke på att jag bott här i två år nu och dessutom skrivit åtskilliga berlinguider. Jag skäms lite, borde verkligen ha bättre koll. Och Berlin som ska vara en så fantastiskt museistad dessutom. Ajabaja.
Men nu är jag på gång, ja jäklar, här ska det tittas på gamla grejer!

Jag har bestämt mig för att börja med stadens stolthet - Pergamonmuseet. Min vän arkeologen blir helt yr av glädje varje gång han pratar om det och tydligen ska det finnas ett maffigt gammalt altare där som man bara måste se. Mäktigt, pampigt och jättejättegammalt. Låter som ett must see på museifronten.

Nästa på listan är Neues Museum och den nya utställningen av konstverk som försvann under andra världskriget för att Hitler ratat dem som "antinationalistiska" men som nu dykt upp igen. Väldigt spännande.

Sen styr jag kosan till Egyptiska muséet  (det ligger i samma byggnad som Neues museum) för att titta bysten av den egyptiska drottningen Nefertiti. Jag vet inte särskilt mycket om henne (än) men min andra arkeologvän säger att hon grät så att hon snörvlade när hon såg henne, "det var så vackert!". Det låter ju onekligen också som något man inte heller får missa.

foto: Xenon 77

Tre får nästan räcka för den här omgången. Jag har en känsla av att det kan bli krukoverload annars. Återkommer när besöken är avklarade. Målet är före jul, vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se