2011/02/04

Papper, siffror, köer och stämplar (jakten på kontorsplatsen del 5)

De senaste dagarna har gått i byråkratins tecken. Jag har skannat och skrivit under, bläddrat i pärmar, kopierat och inte minst, stått i köer. Till posten och banken och tanterna och gubbarna på Bürgeramt.

Detta ständiga Bürgeramt... Eftersom de tyska myndigheterna har en förkärlek för originalhandlingar  måste du nästan alltid få alla viktiga papper direkt i handen, med en stämpel på. Det här innebär att du allt som oftast får ta dig till närmaste medborgarkontor, alltså Bürgeramtet, sitta i kö i tre timmar och sen för några euro köpa ditt superduperviktiga papper av en tjänsteman bakom ett beige skrivbord i ett grått rum.

Hur som helst, anledningen till allt pappersarbete är att jag kanske, kanske har hittat ett kontor! Inget är klart ännu, vi är fler som är intresserade av stället, men för att ens ha chans att få kontraktet måste jag visa upp ett utdrag ur polisregistret (Führungszeignis), ett bevis på att jag verkligen bor här i Berlin (Meldesbestätigung. Nyckeln till det tyska samhället), göra en kreditupplysning på mig själv (Schufa) och ta fram allehanda bevis på att jag tjänar pengar (Bonitätsunterlagen). Tråkigt och extremt tidstjyvande arbete, men väl värt mödan om vi får kontoret som kommer att bli världens bästa ställe att jobba på. Så håll tummarna nu. Jag håller er uppdaterade.

Följ skylten och bered dig på några timmars köande.

3 kommentarer:

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se