2011/04/20

Jobba i Berlin

Jag har fått en hel del mail med frågor om det här med att få jobb i Berlin. Om det är lätt eller svårt, om man måste kunna tyska, om det är bra betalt osv. Jag har ju typ noll erfarenhet av det här själv eftersom jag under min tid här antingen frilansat mot svenska uppdragsgivare eller varit mammaledig, men jag har intervjuat lite kompisar med bättre koll.

Och det här är vad jag kommit fram till (fyll gärna på om du som läser vet något mer). 

Att få okvalificerade jobb i Berlin är inte så svårt. Kaféer, barnfamiljer och affärer söker ofta folk. Däremot är lönen inget vidare och inte sällan ligger den på precis 400 euro i månaden. Det beror på att det finns något som heter "mini-job" i Tyskland. Det är en speciell anställningsform med syfte att göra det enklare för arbetsgivare att anställa extrahjälp, och så såklart enklare för unga och arbetslösa att komma in på arbetsmarknaden. Det ska max röra sig om ungefär 15 timmar i veckan och du som anställd behöver inte skatta på lönen.

Måste du kunna tyska? JA. Du behöver inte vara flytande men helt utan tyskan blir det betydligt svårare att få jobb, åtminstone sådana som innebär möten med tyskar. Säger mina kompisar i alla fall.

Här är en länk till en jobbportal för minijobb.

Lycka till!

2 kommentarer:

  1. ja för fan, utan tyskan har man inget som helst att göra i berlin. att kunna andra språk är till fördel, men utan bra kunskaper i tyska kommer man helt enkelt inte att bli anställd.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se