2011/04/21

Siegessäule

Jag åkte förbi Siegerssäule i dag. Den är väldigt tjusig nu, helt nyrenoverad och ren. 

Hm, vad var det nu Siegesäule var för något? En sevärdhet, helt klart, men varför då? Det var något historiskt va?

Ingen fara. Jag vet ingen som vetat varför Siegessäule finns utan att först ha googlat lite. Nu ska jag berätta.

Siegesäule är en påle med en staty högst upp. I mitten finns en trappa och alla som vill träna rumpan kan gå upp och sen titta på utsikten över Tiergarten. Fint.

Monumentet står där för att vi ska minnas alla de preussiska segrar som ledde fram till att Tyskland blev Tyskland. Nuförtiden är Siegessäule också en symbol för Berlins gaycommunity (Christopher Street Day och Love Parade brukar/brukade kulminera här) och lite allt möjligt som har med Berlin och kultur att göra. Det är en sådan där sevärdhet som kan verka ganska tråkig vid första anblicken, men som faktiskt har rätt mycket spännande att berätta om Tyskland och Berlin.

Ok, det var dagens historielektion. Åk nu till Siegessäule och jobba upp rumpmusklerna några centimeter. Statyn är nyputsad så är det någon gång du ska se den är det nu.

2 kommentarer:

  1. Jag blev väldigt förvånad när jag såg ett gammalt foto, och den stod utanför riksdagshuset!

    SvaraRadera
  2. Just det, den stod ursprungligen där. Flyttad av nazisterna till den plats där den står nu.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se