2011/10/01

Tyskvärme och bajshyllor

Long time no see! Jag har varit tvungen att ta en liten paus från bloggen, har helt enkelt inte haft någon tid över de senaste veckorna, men nu är jag tillbaka. Mycket jobb fortfarande, men nu är läget åtminstone under kontroll.

Nåväl. Här i Berlin är det varmt. Jättevarmt. I dag ska det bli runt 25 grader så det är bara att plocka fram sommarklänningen igen. Fast jag ska ägna dagen åt att tvätta, sortera klädlådor, sätta surdeg och laga mat. Och vila. Inte så spännande, med andra ord.

Förresten och apropå ingenting. Jag och min man kom i samspråk med en badrumsförsäljerska häromveckan. Eftersom min käre make aldrig tvekar att ställa obehagliga frågor (och då är det ändå jag som är journalisten) så frågade han såklart varför så många här i Tyskland envisas med att ha såna där toaletter med hyllor i, där bajset liksom lägger sig på en platå. Hon svarade att, håll i er nu, det rekommenderas att det ska finnas minst en sån toalett i varje hem IFALL MAN SKULLE BEHÖVA TA MED SIG ETT BAJSPROV TILL DOKTORN NÅGON GÅNG.

Man ba what?? Okej att tyskarna går extremt ofta till läkaren, men att gå ut med rekommendationer och köpa bajsprovsanpassade toaletter, som dessutom är äckliga, låter... rätt galet.

Men nu vet ni, om ni också har undrat.

10 kommentarer:

  1. Whuuuut? Det blir ju ändå typ inte tillräckligt rent där för att funka! K

    SvaraRadera
  2. Det är en fråga som sysselsätter även framstående filosofer och kulturteoretiker: http://www.youtube.com/watch?v=FJ73hLQ64Ng

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har också undrat. Nej, jag blev inte gladare efter att ha hört svaret... Säker på att hon inte var ironisk? :)

    SvaraRadera
  4. Haha roligt att du kommenterar detta, jag har också i alla mina år undrat över tyskarnas toaletter där bajset ligger till beskådande som på ett uppläggningsfat. Och så får man dessutom spola länge innan hela härligheten glider ner. Kanske är det ett steg i mänskilghetens utveckling?
    Underbart svar din make fick!

    SvaraRadera
  5. Martin – jag är helt hundra på att hon inte var ironisk. Hon var en mycket professionell och seriös typ. Jag däremot kunde inte sluta skratta under resten av samtalet.

    SvaraRadera
  6. haha jeeeeesus, jag har också alltid undrat. jag åkte hem från berlin i förrgår och det var en utav frågorna jag hade i huvudet under resan hem. men det låter ju helt knäppt. alla hostel jag varit på har alltid haft denna sortens toalettstolar, men liksom.. jag tror inte det händer särskilt ofta. att man bor på hostel och måste plocka bajsprov alltså. logiken går inte ihop. jag är inte helt nöjd med svaret, det MÅSTE finnas någon annan anledning.

    SvaraRadera
  7. Man kan ju undra varför de flesta tycks finnas i offentliga lokaler. "Vad har du i byxan Klaus, kanske en jättebaj..."

    Inget "pudra näsan", utan "ursäkta, jag ska gå och ta ett bajsprov

    SvaraRadera
  8. Nej, logiken går inte ihop någonstans. Allt är mycket märkligt. Jag lovar att fortsätta undersöka det här och skulle det dyka upp fler förklaringar återkommer jag.

    Stefan – man vet ALDRIG när man måste ta ett bajsprov. Plötsligt ringer doktorn och säger NU NU NU och då gäller det att ha en toahylla tillgänglig.

    SvaraRadera
  9. Tja, jag har aldrig heller gillat dom toaletterna men jag skulle vilja ha en sådan nu kan jag säga.

    SvaraRadera
  10. Inte för att ta prov men ha koll på mängd och konsistens. Och ifall det kommer blod.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se