2008/07/08

Berlin - sexmekka på gott och ont

Jag har varit i Sverige under ett par dagar. Det var kul, men jag måste säga att det är skönt att vara tillbaka. Jag har saknat fågelkvittret i allén utanför, thaikrogen utanför dörren och vår nya fina lägenhet. Jag har fått ett nytt hemma.

Under tiden jag varit borta har mitt kvarter i Friedrichshain förändrats. De nya kullerstenarna precis utanför mitt hus ligger på plats, fler arga punkaffischer har kommit upp på väggarna och, det största av allt, fetischbutiken för sådana som gillar att klä ut sig till jättebebisar har slagit igen. Jag är förkrossad - var ska jag nu gå och köpa gigantiska babytrosor och latexsparkdräkter? De som köpt butiken ska börja sälja handgjorda barnmöbler istället, och omvandlingen känns väldigt typiskt för Friedrichshain. Punk, underground och fetisch håller sakta men säkert på att bytas ut till trendigt, putsat och barnvänligt. Det är både trevligt och tråkigt, fast kanske mer tråkigt ändå. Jag gillar att sexleksaksbutiker ligger vägg i vägg med restauranger och att det finns en särskild plats för nudister mitt i Volkspark Friedrichshain som annars är full av rutschkanor och sagostatyer. Det är så Berlinigt, och för mig, fortfarande exotiskt. Samtidigt upptäcker jag fler och fler mörka sidor av den tyska sexmentaliteten. Här är det lagligt med prostitution, man kan göra avdrag för dildos om man använder dem i tjänst, och unga flickor står längs med de ökända gatorna dygnet runt. På teve har ordlekstjejerna bara trosor på sig och att sälja bilar med hjälp av åmande blondiner är fortfarande populärt. I Berlin må det vara härligt öppet, men Berlin ligger i Tyskland som har en hel del kvar att lära om sexism och jämställdhet.
Hur som helst, jag kommer jag sakna att gå förbi skyltfönstret med sparkdräkter för 180 cm långa män, och att fnissa åt den rultiga gamla tanten som drev butiken. Det ska bli intressant att se om hennes kunder fortsätter att söka sig dit. Kanske lägger de sig i en nysnickrad barnsäng och skriker lite…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se