2008/07/08

Fri från krav med lust att leka

”I Berlin kan jag andas.” Så beskrev en av mina nya vänner sitt liv här.
Man behöver egentligen inte säga så mycket mer, det är precis så det känns.
I Berlin finns inga krav, inte utifrån i alla fall. Här tas kreativitet och leklust på allvar och du har råd att vara flummig, barnslig, en drömmare. I Berlin kan du vara precis så vuxen och lyckad du väljer att vara, och vad vuxen och lyckad innebär bestämmer du själv.

Berlin är en stad fylld av konstnärer och studenter. Den ligger långt från industrierna och de stora företagen i forna Västtyskland och tempot är lugnt. Här går dagarna medan fåglarna kvittrar och du låter lusten styra när du väljer vad du vill uppleva bland allt som händer. Konserter, festivaler, konstutställningar – här går över 2000 event av stapeln varje dag.

Att flytta hit var för mig en befrielse. Jag flydde från karriär, svindyra lägenhetslån och späckade dagar. Fortfarande är jag inte helt fri, mina krav hemifrån, eller kanske snarare inifrån, hinner ikapp mig ibland. Det är svårt, men jag känner ändå att jag sakta men säkert börjar anpassa mig till mitt nya, lugnare liv. Varje dag tränar jag på att låta var sak ta sin tid, på att inte gå upp i varv och känna pressen att prestera mera, bättre, snabbare. Precis som så många andra här kom jag hit för att bara få vara lite mer, bli lugnare och mer närvarande, och det funkar. Berlin funkar på mig!



Här är en caféfavorit: Glücklich am park på Kastanienallé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se