2010/09/06

Höst. Nu med sol

Oh joy! Solen är tillbaka! Efter veckor av regn och DDR-gråa skyar behövs den, det började bli deppigt här och kändes inte alls inspirerande att tänka på vad hösten här i Berlin ska fyllas med. Vem vill göra något kul när det piskregnar och är 9 grader kallt? Men, med solen kom lusten och höstplanerandet är igång. Jag stolpar.
  • Många sköna promenader i Volkspark Friedrichshain. Det är en schysst park året runt men är ändå allra bäst på hösten. Färgerna, den friska luften, en fika på Schönbrunn och en stund i lekparken. Med halsduken omkring sig. Och apropå parker så har Tempelhof gått och blivit en, öppen för allmänheten. Nu har jag definitivt ett skäl att hämta hit längdskidorna från Sverige, det lär ju bli grymma motionsspår på de gamla landningsbanorna. Om det blir någon snö vill säga.
  • Mycket jobb. Mammaledigheten är slut och så fort dagis tar vid är det datorn, kaféer och kaffe som gäller. Just nu sitter jag mest på Coffeincentrale här i Friedrichshain när jag ska jobba. Mannen som har stället börjar alltid, och då menar jag verkligen varje gång jag kommer, att spela Norah Jones i högtalarna. Antingen har han typ bara tre skivor eller så har det med mig att göra. Jag ser kanske ut som tjej som gillar Norah Jones. Hur som helst, det kommer att bli mycket kaffe i höst och hans är gott och dessutom hemrostat. Och Norah Jones funkar fint att jobba till.
  • Finsnabbmatsätande. Risotto kan vara den godaste maträtten som finns och nu har det till min stora lycka öppnat ett snabbmatsställe med det fantasifulla namnet RisOTTO som inte serverar något annat. Yeay! Jag testar och återkommer.
  • Fler Hamam Für Frauen-besök. Jag vill bli mer sabunlamaskrubbad. Len, gör mig len! 
  • Mer Tyskland. Det är hög tid, jag vet, men i höst planerar jag upptäcka andra delar av det här landet än Berlin. Jag börjar i morgon med en utflykt västerut och hoppas på en resa till München med omnejd lite längre fram. Äntligen.
Och så tänkte jag gå på utställningar, hitta nya roliga affärer, återupptäcka gamla och gå på upptäcktsfärder i de stadsdelar jag fortfarande inte lärt känna - kort sagt allt sånt som varit lite svårt att hinna med det senaste året. Och så ska jag plugga tyska. Alltid denna tyska. Ich möchte besser Deutsch sprechen och det finns inga genvägar. Fan också.

2 kommentarer:

  1. Men åh! Vad jag längtar tillbaka när jag läser det här. Flyttade tillbaka till Finland för en knapp månad sedan och jag tänker på Berlin varje dag. Gah. Måste slutföra studierna så kan jag komma tillbaka sen. Just nu undrar jag bara vad jag skulle bli logoped för, chanserna till att jobba som logoped i Berlin är kanske inte världens största...

    SvaraRadera
  2. Man vet aldrig Astrid, håll hoppet vid liv!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se