2010/09/19

Lite kallt i paradiset

Berlin har många fördelar på bostadsfronten - du behöver inte stå i kö i trettio år för att få ett förstahandskontrakt, chansen att hitta en luftig sekelskiftsvåning är inte alls särskilt minimal och du behöver varken hosta upp med hundratusen svarta pengar eller ha en hyresvärd som är förälskad i dig för att få tag i en lägenhet mitt i stan. Dessutom är standarden på bostäderna ofta bra, inga vattenrör utanför fasaderna eller heltäckningsmattor i badrummen.
Men, det finns en liten detalj som gör sig påmind såhär på höstkanten, när temperaturen letar sig neråt och de regniga dagarna blir fler. En liten, men inte helt oviktig, detalj som framför allt gör mig väldigt frusen.

Luft. Berlinska lägenheter saknar luft.

Jag vet inte varför det har blivit såhär, men inbyggd ventilation är en lyx här. Inte ens i de helt nybyggda husen är det någon självklarhet och de som köper hus från ritning måste lägga till en hel del pengar för att få luftdrag utan att behöva öppna fönster i den färdiga byggnaden. I många hyreskontrakt står det att hyresgästen måste vädra ut hela lägenheten minst två gånger om dagen för att stället ska hållas fräscht och mögelfritt. Och inte hänga tvätt inomhus för undvika för hög luftfuktighet.

Det blir kallt när man öppnar alla fönster flera gånger om dagen! Och jag vill inte ens tänka på vilket slöseri med energi det är när vi samtidigt har elementen på fullt ös för att inte frysa ihjäl. Eller har jag fel? Jag hoppas det.

Men, som sagt, resten är ju helt fantastiskt. You can't have it all var det någon som sa och snart blir det ju vår igen.

2 kommentarer:

  1. Hej Johanna

    Nej, svenska ventilationssystem är ett otyg! Det brusar, susar, viner och tjuter i olika tonarter dygnet runt. När jag öppnar fönstret för natten i min göteborgska lägenhet, dånar ventilationerna från hyreshusen runtom. Badrummets takventilation gurglar som en ständigt pågående toalettspolning. Genom köksventilationen tränger grannens cigarrettrök. Ytterdörren måste tryckas upp, den sugs nämligen inåt när jag öppnar den inifrån (svenska ytterdörrar öppnas ju alltid utåt, tyska allid inåt). Och om posten fastnar i brevlådeinkastet, låter det som storm på kalfjället. Dessutom blir luften torr. Det ger torra slemhinnor som är mottagligare för infektioner. Och om hyresvärden är snål (vilket de ofta är) och inte håller systemet rent, sprids en massa äckligt damm och bakterier. Ändå är min lägenhet rätt ok, jag har varit med om värre.

    Nej, tacka vet jag gamla tyska stenhus utan ventilation. Ett hederligt korsdrag morgon och kväll på fem minuter ger bra syreväxling. Och fastän man huttrar för stunden, så värms den nya syresatta luften upp så mycket bättre än den gamla; det är faktiskt kostnadseffektivt att korsvädra emellanåt, hur konstigt det än låter. Och tänk, vad gott tvätt som fått torka ute i friska berlinluften doftar - fast det kan förstås ta väldigt många dagar vintertid.

    hälsningar från Andrea Räder, www.andrea.nu, som gillar din blogg

    SvaraRadera
  2. Andrea! Tack för att du ger mig lite perspektiv, du har många bra synpunkter där tycker jag. Särskilt med torr luft och stormar på kalfjället (det där känner jag igen). När jag känner mig som mest frusen och möglig ska jag tänka på dina argument och det kommer helt säkert att kännas mycket bättre!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se