2010/09/23

Ta hunden till Checkpoint Charlie

Nu kan du skita i båtturerna, bussturerna, promenadturerna, trabiturerna, cykelturerna, segwayturerna och de där kufiga konferenscykelturerna och satsa på hundar istället när du ska göra din sightseeing i Berlin. Daniel Hurst och hans sju Siberian Huskies kör dig till allt du vill titta på medan du sitter tillbakalutad i någon slags släde med hjul. Jag såg hela ekipaget för en tid sedan när jag gick förbi Potzdamer Platz - det är tydligen där Daniel och jyckarna hänger när de väntar på sina kunder.

Jajovars, lite fjällkänsla längs med muren och på Brandenburger Tor har väl alla drömt om någon gång? Eller kanske inte.
Se ett inslag om hundturen här.


Trött efter en dag på stan? Foto: Sponng

2 kommentarer:

  1. Jag har följt din underbara blogg i några år nu och äntligen bestämt mig för att själv flytta till berlin!

    Jag tänkte plugga tyska, och kan inte ett ord sedan tidigare. Har du någon skola att rekommendera? Och vad var det här med 100 lektioner för 100 euro som eu-medborgare?

    Mvh
    Pauline

    SvaraRadera
  2. Hej Pauline!
    Vad spännande att du ska flytta hit! Och väldigt kul att du gillar bloggen.
    Jag gick på Friedländer Schule i Friedrichshain. Det var bra och seriöst och jag vet flera andra som också gått där och som är lika nöjda. De är också berättigade att hålla "integrationskurser"- alltså subventionerade språkkurser där du betalar typ 100 euro för varje femveckorskurs. Det enda du behöver fixa är något slags papper på att du är eu-medborgare med rätt att jobba i Tyskland. Det gör du på det Burgeramt (typ stadsdelsförvaltning) som du tillhör (bor närmast). Men börja med att gå till skolan du väljer och säg att du vill gå en "integrationskurs" så kommer de hjälpa dig! Ett alternativ är att gå på en "Volkshochschule". De finns lite här och var i stan och jag har för mig att det är där man kan läsa 100 timmar för 100 euro. Jag har aldrig gjort det själv och vet inte så mycket om det, men det låter ju också väldigt prisvärt.
    Lycka till nu, med allt1

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se