2011/01/08

Gott folk! Faran är över!

Nu pratar jag tyvärr inte om giftet i den tyska maten utan om halkan (vi har haft det lite tufft de senaste dagarna här i Deutschland). Myndigheterna utlyste ju undantagstillstånd för ett par dagar sedan på grund av de extremt isiga gatorna och trottoarerna – ett tag inträffade 1,6 olyckor i minuten, några riktigt otäcka och sjukhusen har varit helt överfulla. Men nu har plusgraderna gjort sitt och vägarna är återigen åk- och gångbara här i Berlin. Puh. Det var verkligen med nöd och näppe som jag lyckades ta mig de 200 meterna till gymmet i förrgår, jag måste verkligen köpa tantbroddar snart.

Nog för att jag upplevt hala gator förut, men tokhalkan som, åtminstone varje år jag har varit här, slår till i Berlin har jag faktiskt aldrig varit med om någon annanstans. För ett par år sedan försökte vi, helt galet, att ge oss ut i bil när det var som värst. Det var dumt. Först tog vi oss knappt till bilen, vi hade behövt ha skridskor på oss, och sedan när vi började åka gled hela bilen i sidled (det gick bra dock, men vi hyperventilerade hela tiden. Shit vad korkade vi var som överhuvud taget kom på idén att ge oss i väg. Hur tänkte vi?). Allra isigast blir det av någon anledning på gatustensgatorna och såna finns det ju rätt många av här.

Men nu alltså, verkar allt vara okej igen för den här gången. Inga fler isregn, bitte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se