2011/01/18

Hektiskt zombieliv och Berlin fashion week

Ujuj, mycket nu. Jag åker som ett jehu mellan jobbmöten och möhippor i Stockholm och dagis och öppna förskolesångstunder här i Berlin. Fram och tillbaka och så klämma in lite vardagsliv med ettåringen däremellan. Och snart bär det av igen för mer jobb och så ett bröllop som jag dessutom ska vara toastmaster på (min bror ska gifta sig, tjoho!). Hur det ska gå vette fåglarna, jag går just nu genom livet med grav sömnbrist och en hjärna som fungerar ungefär lika bra som ett suddigum. Så är det när man prompt ska köra på som vanligt med det sociala och dessutom satsa järnet på karriären som flängande frilans trots att barnet inte börjat sova som folk ännu. Men, som jag brukar säga, det finns en tid för allt och jag-är-en-zombie-som-låtsas-vara- smart-tiden är nu.

Jag är alltså bara hemma i Berlin för att i princip vända i dörren och dra igen. Lite synd måste jag säga, det händer mycket kul här nu när Berlin fashion week drar igång (fast valet är ju ganska givet, det är ju min älskade bror som ska gifta sig. No problem liksom). Stort invigningsparty ikväll och sen händer det massor av saker över hela stan under hela helgen - modevisningar, utställningar, designerutförsäljningar och glassiga partyn.

Ett kul projekt i år är "Swedish fashion goes Berlin". Ett gäng svenska designers visar upp sig lite extra i form av modeshow, fotoutställning, modevideos och en föreläsning. Det råder ju helt klart svensk design-feber i den här staden så hela projektet (som anordnas av Svenska insitutet och ambassaden här i Berlin) känns smart. Fotouställningen heter ”Fashion! Modefotografie von Camilla Åkrans” och visas på galleri Swedish Photography, med vernissage den 20/1 kl.19.

Nu måste jag zombievandra vidare någonstans. Var vet jag inte förrän jag har tittat i min kalender. Så funkar en suddigumshjärna.

Ida Sjöstedt couture. Visas på BFW. Foto: Ceen Wahren

2 kommentarer:

  1. Hej! Funderar på att spendera några månader i Berlin till hösten. Nu har jag inte läst tyska tidigare. Tror du jag ändå kan fixa att skaffa ett jobb? Exempelvis kanske diskare eller något sådant där inte språket kanske inte är viktigast. MVH Hanna

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna!
    Oj, jättesvårt att säga. Det är klart att det är en stor fördel att kunna tyska men ger du dig attan på det kan du säkert fixa något jobb ändå. Det blir en lite större utmaning bara. Lycka till!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se