2011/06/09

Apropå den där smittan

Jag längtar efter sallad nu. Gurka, tomater, ruccola, böngroddar. Krispigt, kallt och med en god vinäger. Men nej.
Ehec. 

Det enda goda den här smittan för med sig är väl att medvetenheten för hur mat produceras nuförtiden vuxit. Att risken för äckliga bakterier, antibiotikapumpat kött och frukter utan näring är större ju billigare maten är.

Många hävdar att tyskarnas matkultur inte är något vidare. Jag håller delvis med, men inte för att jag inte gillar tysk mat. För mig handlar den trista matkulturen snarare om att billighetsbutikerna har kunnat växa sig så starka här. Vi har Lidl, Aldi, Pennymarkt, Netto... Prispressat ska det vara. Jag tänker att om så många väljer (för jag syftar förstås på de som har ett val. Många kan inte välja) att köpa det billigaste utan att fundera på hur maten kan kosta så lite är det något som har gått fel.

Kanske har alla hemskheter som pågått här, med matransonering och svält som följd, skapat någon slags "man tager vad man haver"-attityd? Att det inte är så noga med vad man stoppar i sig så länge man överlever för stunden.
Eller så är det något helt annat.
 
Klart är i alla fall att medan italienarna och fransoserna är stolta matlagare och från barnsben lär sig skilja bra råvaror från dåliga, verkar skrämmande många tyskar, och svenskar också för den delen, aldrig ha lärt sig hur stor skillnad det kan vara mellan en tomat och en tomat.

Samtidigt. Jag har aldrig varit på så många ekomarknader som här. Varje lördag flockas berlinarna för att köpa lokalproducerad och biodynamisk mat. Medvetenheten finns ju, den är bara inte tillräckligt spridd.

Inte lika spridd som Lidl i alla fall.

Tillägg: I dag har det bekräftats  från att det var böngroddarna som spred smittan. Vi får äta sallad igen. 

4 kommentarer:

  1. Tja, bekräftat är väl kanske inte lika med sant - eller också har journalisterna snurrat till det igen. "nio gånger högre sannolikhet att folk som ätit groddarna skulle ha blodiga diarréer". Det betyder att en niondel så många smittas utan groddar, id et här fallet är det alltså sådär 4 st som har dött utan groddar. Hmm. Låter konstigt för mig.

    SvaraRadera
  2. Ja du har säkert råd, men för många är Aldi Penny och Lidl det enda sättet att få det att gå ihop. Själv tjänar jag bra och handlar gärna på Lidl i Sverige

    SvaraRadera
  3. Andreas: Ja du, snurrigt. Förmodligen ville de väl bara ge ett besked av något slag och vi lär väl aldrig riktig få rätsida på var smittan kom ifrån. Jag fortsätter skura grönsakerna.

    Anonym: Visst är det så, att många inte har råd att välja något annat än det billigaste. Det gör ju att det känns ännu värre att det är så mycket skit i maten.
    Men jag skulle tippa att vi är ännu fler (jag är en av dem, handlar också på Lidl och Aldi och de där) som ofta väljer det billigaste bara för att vi inte tänker efter. Som låter spara-pengar-tänket gå före vad-är-det-jag-äter-tänket.

    SvaraRadera
  4. Har tänkt på det där också men du tog ordet ur mun på mig.

    Jag anser det vara en demografisk fråga samtidigt som det är en nationell övertro på att "billigt är bra". Tyskarna har snordålig koll på konsekvenserna på vad det äter och har en övertro på det skrivna ordet. Står det "Bio" eller "ÖKO 2000" antar de att det inte kan finnas något bättre.
    Eftersom Sverige gick igenom denna bio/eko-boom 2008-2009 har man väl kanske blivit mer välpumpad på anti-lobby från storföretagen i Sverige.
    Jag säger som Stefan Sauk en gång sade: "Jag är skeptisk..."

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se