2011/06/07

Ulrichshusen, Ulrichshusen, Ulrichshusen

Nu har jag varit ute och flängt igen. Först på slott, berättar mer snart, och sedan till Sverige för att gå på dop och diverse trettioårskalas. Trevligt trevligt.

Ok. Slottet. Ulrichshusen!

Mina vänner, jag har haft den absolut bästa semestern i hela mitt liv. Tänk er, ett fantastiskt slott vid en vacker sjö, vallmo, gröna ängar och bästa mannen som ressällskap. Vi har sovit (aaah), ätit, vinat, joggat, guppat i en båt i en näckrosdamm, hängt med lokalbefolkningen, legat på en äng och läst tidningar, cyklat, pratat ostört i timmar.  Så ofantligt välbehövligt och så enormt underbart. 

Ulrichshusen ligger i Mecklenburg-Vorpommern och är ett gammalt slott som under årens lopp brunnit, pantsatts, vittrat sönder och sedan byggts upp igen. Det ägs av en trevlig herre vid namn Helmuth Von Maltzahn (vi vet att han är trevlig, han var där. Höll på att ordna med sin dotters bröllop. En liten fyradagarsfest, 350 gäster. Piece of cake). Numera är slottet ett hotell och jag kan varmt rekommendera det som ett retreat för uttröttade småbarnsföräldrar. En saga var det.






5 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Det var er väl värt! Om du får en fikakvart över i Sverige nästa gång så får du hojta till, nu finns ju även jag i detta hem(?)land och det vore super att få träffa dig! :)

    SvaraRadera
  2. Det ser ju jätte härligt ut ! vad glad jag är att det blev så lyckat, en sådan semester behövs lite då och då.

    SvaraRadera
  3. Haj! Surfade in av en slump när jag letade Berlin tips och denna blogg var riktigt trevlig. Åker till Berlin på onsdag (fyra nätter) så jag undrar bara om du har några tips med barn (7, 13 bast)? Zoo är givet och ett ställe där dom får göra eget godis + muren. Men sen då? Grabben vill gärna se Hitlerbunkern. Inte alla sjuåringar som kommer med det förslaget va.. ;) Men det är väl mest en överskyfflad grop?
    Har även funderingar på Tropical Island, men det är en bit bort. Nåt att ha? Mycke frågor nu. Förstår om du inte pallar... ;) Ha det gott! MVH /Patrik

    SvaraRadera
  4. Annelie: Åh det låter ju jättetrevligt! Jag hör av mig!

    Kristina: Ja, oj. Den behövdes verkligen.

    Patrik: Klart jag pallar! Det är bara roligt med frågor.

    Jag tycker att ni ska gå på en tur med Berlin Unterwelten! Själva hitlerbunkern är bara en tråkig parkeringsplats nu (nog bra det) men det finns ju hela system med gångar och rum under jord från andra världskriget. Gå in på http://berliner-unterwelten.de/.
    Säkert jättespännande (det är spännande, jag gjort turen.

    Tropical Island är helt galet och helt klart värt ett besök. Gå in på mina kompisars blogg, http://wirsinddreiberliner.se/tropical-island-paradiset-for-barnfamiljer/, och läs om deras besök för att kolla om det kan vara något för er. Lycka till och ha en härlig berlinresa!

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för tipsen. Har kommit fram till att vi lägger ner T.I och kör all in på Berlin..tiden lär flyga iväg ändå ;) Men det ser onekligen fett ut...
    Det där med tunnlarna däremot,ett måste. Helt klart en aktivitet i min smak. Danke schön!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se