2011/11/23

Morgen!

Något jag verkligen gillar med att bo i Tyskland är att alla hälsar på varandra och säger hejdå så fint här. Kommer man in i ett väntrum är det i stort sett självklart att säga guten tag! till de som redan sitter där. Och så tschüss! när man går. Och i affären önskar kassörskan att man ska ha en fortsatt trevlig dag när man har betalat. På morgnarna säger vi morgen åt höger och vänster och när det börjar kvällnas och det är dags att gå hem önskar vi varandra en schönen feierabend, en trevlig ledig kväll. Det ni!

Nu vill jag inte låta sådär utlandssvennebitter – men jämför det med Stockholm där det är långt från sjävklart att man ens får ett hej från personalen när man går in i en liten butik. Eller ett tack när man håller upp en dörr ute på stan.

Visst är det ytligt, men skit samma. Lite artighet och vänliga ord förgyller faktiskt vardagen en aning.

1 kommentar:

  1. Något jag aldrig har märkt alla de gånger jag varit i Berlin är att berlinarna skulle vara buttra och sura eller ha någon "berlinertunga". Något jag däremot märkt är det du skriver nu, att man gärna hälsar och säger hej då och så vidare, vilket jag tycker är skithärligt!

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se