2012/05/07

Bra för barn

Som den gamla Lilla Aktuellt-reporter jag är tycker jag att det är enormt viktigt att se till att även barnen kan ta del av nyhetsflödet på ett bra sätt. Inte barnsligt, men på ett språk som de kan förstå och ta till sig. Det här gör SVT (och UR) superbra, och sedan jag jobbade på Lilla Aktuellt har sändningarna dessutom blivit många fler. Yay!

Här i Tyskland är barnnyhetsutbudet också bra, riktigt bra till och med. Nyheter för barn sänds tre gånger dagligen på vardagar och två gånger per dag på helgerna. Logo heter programmet och kan ses i ARD och ZDF:s gemensamma barnkanal, Kika. Det finns också flera barnradiostationer och många tidningar har sektioner eller hela bilagor riktade till unga. Och det bjuds gudskelov inte bara på kluriga gåtor och kändisnyheter – i gårdagens Berliner Morgenposts barnbilaga Kinderpost kunde man bland andra hårda nyheter läsa om varför Julia Timonschenko sitter i fängelse och varför så många är upprörda över det.

Jag vet att det är långt ifrån en självklarhet att medier vågar satsa på barnen på det här sättet, tar dem på allvar. Jag gillart.

Och apropå bra saker för barn och unga. I dag är det recensionsdag för min fantastiskt begåvade vän Saras bok Eld, som hon skrivit tillsammans med Mats Strandberg (som förstås också är fantastiskt begåvad). Det är uppföljaren till Cirkeln, megabestsellern som kom ut förra året. Massor av fina ord i massor av tidningar, men med rätt mycket spoilers. Vill du inte bli snuvad på konfekten, läs Jonas Thentes recension i Aftonbladet. Och för guds skull, har du inte läst böckerna – do it! Barn som vuxen!

Tjing!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se