2010/02/08

Festival är bra hurra hurra!

Det pågår nästan jämt någon typ av festival i den här staden. Det är multikultifestivaler, musik, öl, tango, litteratur, yoga, sparris - nämn vad som helst och det lär arrangeras en (säkert välbesökt) tredagarsfest i dess ära varje år.
I helgen var det dags för den transmediala festivalen. The what? Jorå sirru, den transmediala. Och jag var där.

Precis som väldigt mycket annat här i Berlin är Transmediale lite svår att sätta fingret på. Den handlar om, ööh, framtiden och medier och människor. Det var föredrag, utställningar och roliga happenings - bland annat har en cool ljusstråle prytt Berlins himmel de senaste dagarna. Ett av festivalens riktiga dragplåster var utställningen "Future Obscura". Där visas verk av konstnärer som på något sätt utforskat fototekniken, fört samman dåtid och nutid och att effekten av det blivit futuristisk. Tror jag (det är tur att jag inte lever på att recensera konst känner jag). Ett av verken var den här coola prylen, skapad av Gebhard Sengmüller. Vad den betyder tänker jag inte ens försöka förklara, bättre att gå in här och läsa.



Utställningen skulle egentligen ha stängt i går, men håller öppet i ytterligare två dagar till förmån för Haiti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se