2010/02/12

Spahelg i Berlin, vilken bra idé!

Med risk för att låta som modeskönhetdagensoutfitbloggare: Det finns inget som piggar upp så som en riktigt bra ansiktsbehandling. Det lärde jag mig redan i mitt förra liv, när jag stressade runt som en speedad mediemänniska i Stockholm. Det fina med att sitta på en sådan livsviktig kunskap nu när jag bor i Berlin är att här är det lätt att unna sig en pormasktömning då och då. Det blir liksom ingen big deal när det inte kostar som en halv charterresa.

Precis som många andra servicegrejer är massage, ansiktsbehandlingar, fotbad, turkiska peelingar och annat i den stilen ofta mycket billigare här än i Sverige. I morse njöt jag under en och halv timme på Sandowells uppvärmda dyna - jag blev peelad, rengjord, masserad, dunderkursmaskad och ögonbrynsplockad. Det kostade 43 euro. 440 kronor. En motsvarande behandling i Sverige skulle säkert gått på 700 spänn.

Så är du vintertrött, småbarnstrött, februaritrött, utbränd, vidbränd eller bara i lite allmänt oxytocinbehov - åk till Berlin! Det är lättare att njuta av lyxbehandlingar som inte ruinerar en.

Här har du några sköna tips för en schysst ta-hand-om-dig-själv-weekend á la Berlin.

Sandowell. Litet ställe som erbjuder prisvärda massage- och ansiktsbehandlingar.

Liquidrome. Floating, fast i en jättepool! Skitcoolt och fantastiskt skönt. Dessutom finns det massor av bastuar och vill du ha massage går det också bra.

Ruhepool Berlin
. Här beställer du ett fotbad till latten. Perfekt efter en heldag på stan i snyggskorna som visst inte var så bekväma.

Hamam für Frauen. Turkiskt dambad där du kan skrubbas ren från topp till tå (kese) för 10 euro.

Spirityoga. Ta ett yogapass när du ändå är igång! Spirityoga i Mitte är supermysigt och har pass på engelska. Ett prova-på kostar 8 euro.


Lägg dig här och ta det lugnt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se