2011/03/09

Berlinsymbolen. Live.

I dag var det en notariedag. Det ska gå rätt till det här med att hyra ett kontor och nu har vi inte bara skrivit under ett megalångt kontrakt tillsammans med uthyraren, vi har dessutom varit hos en jurist som läst upp våra och uthyrarens rättigheter för oss. Och så fick vi sätta dit en kråka till. Ordnung. 

När vi kom ut från det fina advokatkontoret, som låg vid Märkisches Musem ungefär, så insåg jag att jag aldrig tittat på Berlins symbol live. Jag snackar om björnen. Souvenirkepsbjörnen, nyckelringsbjörnen, statybjörnen – berlinbjörnen. Det här är lite knasigt, men den existerar alltså på riktigt. Eller dom, de är två och de bor på Märkisches Museum. Eller ja, i ett hus utanför.

Jag blev lite beklämd. Vilken björn vill bo på ett museum? I ett litet tegelhus? Kan det inte räcka med att ha en björn som symbol, måste den verkligen lufsa runt på riktigt mitt i stan? Jag vet inte, jag är ingen björnskötare, kanske har de det helt okej där, men ändå. Så kul kan det inte vara.

Tydligen har Berlin förvarat sina symboler i det här lilla huset (det har en liten, mycket liten gård) sedan 1939 så det ska nog mycket till innan Schnute och Maxi flyttas till skojigare trakter.
Att de är Berlins ansikten utåt och megakändisar, barnstjärnor till och med, gör väl inte saken bättre.
Se på Britney. Inte blev hon gladare av det.

För övrigt vill jag gärna berätta att det har varit vår i Berlin i dag, hela 10 grader! Luften var helt ljummen och min vinterjacka tokvarm. Endlich.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se