2012/01/25

Fina saker med att få bebis i Tyskland

Sverige är ju fantastiskt när det handlar om att få barn, det är ju allmänt känt, men det är faktiskt inte så tokigt här heller. Visst, föräldraförsäkringen är sämre med kortare ledig tid, mindre pengar och flexibilitet (här måste ta man ta ut hela månader i stöten, kan inte dela upp i halva dagar, tre fjärdedelsdagar etc). Men hey, den finns i alla fall och är faktiskt helt okej.

Och så har vi det här med alla fantastiska förmåner man får som gravid och nyförlöst. Oh my, jag blir helt lycklig bara jag tänker på det.

1. Man har under graviditeten rätt till att träffa både en barnmorska och en läkare. Läkaren för de rent medicinska kontrollerna, barnmorskan för både de medicinska och emotionella bitarna. Hela "jag kommer att föda/amma/ha ett barn"-grejen.

2. Den som vill kan dessutom välja att ha en "beleghebamme", alltså en barnmorska som följer med dig till sjukhuset när det är dags (eller kommer hem till dig om du vill föda hemma) och är med under hela förlossningen. Helt perfekt för mig som har en man som jobbar oregelbundna tider och dessutom ofta är långt borta. Ibland på andra sidan jordklotet. Vore hemskt om han inte var hemma när det är dags, men ännu hemskare att behöva åka alldeles ensam till sjukhuset.

3. Efter förlossningen kommer barnmorskan hem till familjen för att väga bebisen och se att funkar med amning, läkning etc. I början varje dag och sedan glesare och glesare under sex veckors tid.

4. Sex veckor (!) före förväntad förlossning har du som gravid rätt att sluta jobba, med 70 procent av lönen. 

5. Finns det grund för det har du också rätt till betald hemhjälp den första tiden efter förlossningen. Alltså någon som tvättar, vaktar dina andra barn, handlar, städer och lagar mat. Grunden kan vara att man, som jag, har en man som jobbar på annan ort. Här skulle jag i och för sig föredra att det var precis som i Sverige – att pappan har rätt till två veckors ledighet efter att barnet kommit. Här är det tre dagar. TRE DAGAR. Nada ju.

Men ändå, ganska många bra grejer va?

Foto från http://templar.osmthu.org.uk/_photos/Baby%20Feet.jpg

1 kommentar:

  1. Hej
    läste precis din blogg och blev väldigt glad och nyfiken på samma gång.
    precis som du har jag som svensk flytt sverige och bor numer i Berlin och blir pappa i Juni.
    Skulle vara kul att få lite mer hjälpsamma tips på såväl barnmorksa som sjukhus för förlossningen till ersättning och allt annat som kan var hjälpsamt.
    Min email står länger ner.

    tack på förhand
    Mvh
    Magnus

    info@magnuspettersson.com

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se