2012/01/24

Leklandspremiär

Jag har fått flera frågor senaste tiden om bra ställen för barn här i stan och lovar att snart posta ett inlägg om det. Jag har ju samlat på mig några favoriter de senaste två åren och säkert redan skrivit om många av dem här på bloggen, men ska försöka samla tipsen på ett ställe så att det blir lite mer överblickbart. Kan vara bra för er som är på väg hit för en weekend med kidsen.

Tills det är klart så ska jag berätta om Jolo i Kreuzberg. Det är också ett ställe för barn, i allra högsta grad (INTE är det för de vuxna i alla fall). Ett lekland.

Japp. Familjen Paues Darlington hade sin leklandspremiär i söndags. Jag återhämtar mig fortfarande.

Jolo är stort, typ 1500 kvadratmeter, och högljutt. Svettiga åttaåringar studsar omkring mellan ettåringar som precis börjat gå, hoppborgar i mängder, klätterställningar, bollhav (plural), inomhuskaruseller, dataspelshörna och jättelego. Galet, stojigt, ett paradis för alla under 12 år. Eller 40 kg.

Det här är inget ställe jag skulle rekommendera för en turistande barnfamilj, jag tror inte att lekland är prio ett när man är utomlands, men väl ett schysst ställe för de som bor här och börjar bli desperata för att det regnar HELA TIDEN och barnen klättrar på väggarna hemma. Inträdet är rätt billigt, 3-5 euro, beroende på barnets ålder (för två timmar. Tro mig, det räcker) och 2,5 euro för vuxna.

Öronproppar kan dock vara en god idé.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se