2012/01/06

Trettondan

I dag har det varit helgdag. I alla fall i Sverige. Och i vissa delar av Tyskland – på en del håll här i landet har det till och med firats riktigt ordentligt, med barn som klätt ut sig till de tre vise männen och gjort goda gärningar. Som att samla in pengar till behövande.
Men inte här i sekulariserade Berlin, här har det varit en helt vanlig fredag.

Jag känner mig alltid lite kluven under såna här helgdag/inte helgdag-dagar. Ska jag vara ledig eller jobba? Jag bor ju här, men jobbar nästan bara mot Sverige. Ofta slutar det med att jag tar någon slags halvdag, utnyttjar att dagis är öppet men lämnar kontoret lite tidigare än vanligt. Lika bra, det är ju ändå ingen i fosterlandet som svarar på varken jobbmail eller telefon. Och så passar jag på att göra sådant man aldrig hinner annars. Som att gå på posten. Eller baka cupcakes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se