2013/12/16

Tog bara fem år

Jag är nog rätt seg i huvudet. Det är nämligen först nu, sedan något halvår tillbaka, som jag börjat säga "rätt" hälsningsfras till bekanta jag säger hej, eller hej då, till.

Typ:
Morgen! När det är morgon.
Schönen Abend! När det börjar kvällas.
Schönen Feierabend! När det är slutjobbat för dagen.
Tag! Hej när det är dag. 

Det borde ju verkligen inte ha varit så jäkla svårt att vänja sig vid, kan man tycka. Men när jag gått i mina egna tankar och liksom överrumplats av ett ansikte jag känt igen så har det inte varit min tyska hjärna som kopplats på först. Istället har jag hälsat genom att säga något slags mesigt

Heeaaj (mix av hej och hi?).

Men nu så. Nu är tyskhjärnan online die ganze zeit. Hela jävla tiden. 

Snart pratar jag svenska som drottningen själv. 



1 kommentar:

  1. Tala svenska som Drottningen? För att kunna göra denna perfekta parodi på en tyska som talar svenska behövs det årtionden av intensiv träning. Om Du klarar av att tala svenska som tyskarna inbillar sig att svenskarna talar tyska som i TV-reklamsnuttarna för IKEA är det redan mycket bra. Drottningens svenska - ja, som i tyska 50-talsfilmer när man försökte få tyska skådespelare att föreställa besöket från USA som talade perfekt tyska med "amerikansk" accent.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se