2012/07/02

Boot camp

Jag trodde att jag skulle gå på lite relaxad mammagympa. Ni vet, göra några knip här och där, rulla på axlarna, amma lite.
Jag hade fel.

Rückbildungskursen jag gått på två gånger i veckan de senaste fyra veckorna var STENHÅRD. Darriga muskler, träningsvärken från hell och så hungrig att jag kunnat äta upp varenda smula vi haft hemma efteråt (amningen gör mig ju inte direkt ohungrig heller). Men o så skön. På riktigt.

I dag drog fortsättningskursen igång, och jag var där. Har liksom fått mersmak på hårdträning nu. Jag älskar att ta i ordentligt och bli riktigt slut efter alla graviditetsmånader och det är härligt att känna, och se, hur jag snabbt blir starkare. Dessutom känns det bra att gå på träning helt anpassad efter kroppar som nyss fött barn, med mycket fokus på bäckenbottenmuskulatur, rygg och mage. Och så det bästa av allt – jag kan gå på ett träningspass med bebisen liggande på en matta framför (när är hon inte behöver ammas eller vyssjas vill säga. Hittills har det gått bra, jag tror hon gillar att ligga och titta på när jag boxas med armarna och har mig).

Så alltså, ni som tänker föda barn i Tyskland: Missa inte att gå på rückbildungsgympa efteråt. Det betalas av din försäkringskassa och är verkligen en fantastisk förmån vi har här. Ta vara på den.

Fortsättningsgympan jag går nu kostar 35 euro för sex tillfällen. Värt varenda öre.

1 kommentar:

  1. Very useful to know. Will keep in mind for the future ;) Thanks for sharing Johanna.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se