2012/07/14

Den där penningen

Vi fyller i föräldrapengspapper. Många rutor att kryssa i, siffror som ska tas fram och räknas ihop och papper som ska bifogas. Rätt jobbigt och tråkigt, men ack vad jag är glad över att föräldrapenningen överhuvud taget finns i Tyskland. Systemet är ändå relativt nytt här – möjligheten att få pengar under föräldraledigheten kom först 2007.

Det tyska systemet liknar på många sätt det svenska, men är inte riktigt lika generöst och flexibelt. Man kan till exempel inte ta ut några dagar här och var, utan måste alltid ta ut hela månader (eller halva månader, om man vill förlänga sin ledighet). Och så är det dåligt anpassade för oss egenföretagare. Eftersom Jugendamt, som är de som styr över föräldrapenningen, struntar fullkomligt i när du jobbar utan bara bryr sig om när lönen för arbetet kommer in på kontot så kan du förlora en hel månads föräldrapeng om en kund råkar betala dig lite sent (alltså om pengarna kommer in på ett datum då du är föräldraledig). Tjänar man pengar under föräldraledigheten dras nämligen det du tjänat av på din föräldrapeng. Lite taskigt, kan jag tycka.

Hur som helst så har vi bestämt oss nu för hur vi ska jobba och vara föräldralediga under det närmaste året. Jag tar ut mest, helt könsstereotypt, men tack vare att R nu har ett jobb där han ofta är hemma och ledig flera dagar i sträck så kan han ändå vara hemmapappa nästan halva tiden. Och jag kan alltså gå iväg och jobba när han är hemma (från och med i höst, än så länge är Isa så liten och ammig. Och så är det sommar).

Det känns lyxigt att vi kan dela på tiden hemma på det här sättet. Det blir bra tror jag.





1 kommentar:

  1. Hej! Jag har läst din blogg ett tagoch har några frågor jag hoppas du kan svara på... Har du möjlighet att skicka ett mail till mig skulle jag bli väldigt glad! Tack på förhand, stella

    Stella (@ ) hildebrandt.cz

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se