2013/02/04

Allt har en baksida



Jag var ute och promenerade häromdagen, längs med East Side Gallery. Jag gillar att gå där och hur många gånger jag än gjort det nu så upptäcker jag alltid något nytt konstverk längs med vägen.

I en artikel häromdagen läste jag att även baksidan av East Side Gallery ska bli ett ställe för konst. Snart kommer foton av den flerfaldigt prisbelönta fotografen Kai Wiedenhöfer att sitta där, bilder som visar murar från olika delar världen och som påminner om hur de separerar människor och kulturer på ett sorgligt sätt. Hela projektet kallas "Wall on wall" och det här är bara den första utställningen.

Men tydligen var det inte helt självklart – alltså att det skulle finnas ett "West Side Gallery" också. Många tycker att konst även på andra sidan tar fokus från East Side Gallery, och dessutom är ju muren minnesmärkesskyddad och får inte grejas med hur som helst.

Men nu är det alltså bestämt. Och oh well, framsidan är ju ändå en av Berlins mest välbesökta sevärdheter. På något sätt känns det vettigt att utnyttja det. I alla fall så länge det görs på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se