2013/02/13

Cykelsurfa

Men hörrni, det här är väl fint? Via BikesurfBerlin kan vem som helst få låna en cykel i upp till sju dagar. Helt gratis. Enda kravet är att man har en profil i något av de eminenta nätverken Coachsurfing.org eller Bewelcome.org.

Jag älskar att cykla här i Berlin och tycker nog att det är en helt okej cykelstad, rent trafikmässigt. Vissa delar är lite läskiga (sträckan Alexanderplatz-Potsdamer Platz till exempel) men för det mesta finns det bra cykelvägar. Berlin är stort, mycket större än de flesta föreställer sig, och att promenera tar ofta mycket, mycket längre tid än man räknat med. Men, eftersom stan är också är väldigt platt går det fort att ta sig runt på cykel. Ett mycket bättre alternativ än att krångla sig runt med den kommunala trafiken eller ännu värre – bil. I alla fall om det är skönt väder.

Så, är ni på väg hit i vår, låna en cykel! Eller hyr en för runt 8 euro per dag på närmaste cykeluthyrarställe (det verkar vara standardpriset).

Förresten, bra att veta. Åtminstone här i de östra delarna cyklar varenda människa på trottoarerna för att undvika att skaka sönder sin cykel på kullerstenarna. Det är förbjudet och polisen kan ge dig böter för det. Kan. Om de orkar.
Nu vet ni.

Frankfurter Allee in mot Alexanderplatz. En perfekt cykelväg.

9 kommentarer:

  1. Åh! Berlin verkar vara en så himla bra stad!

    SvaraRadera
  2. Ja! På många sätt. Men att det är så platt är verkligen toppen. Fort går det!

    SvaraRadera
  3. Åh vad bra! Jag ska försöka komma ihåg det till när min syster kommer nästa gång. Att cykla här är verkligen det bästa sättet att ta sig fram.

    SvaraRadera
  4. Och jag kan inte kommentera via bloglovin, är jag den enda? När jag klickar på att kommentera kommer jag bara till en vit sida.

    SvaraRadera
  5. Linda: Ja, visst är det. Särskilt om man ska sightseea. Jag hann med Fernsehturm, Checkpoint Charlie, Siegessäule, Brandenburger Tor OCH Tiergarten på en dag en gång när jag cyklade runt med min svärmor. Hon är i och för sig extremt snabb överlag.

    Flummigt att det inte går att kommentera via Bloglovin. Jag testade nu och jag kan, både från telefonen och datorn (däremot kan jag inte kommentera hos de som kör med blogger från min iphone, irri).

    SvaraRadera
  6. Åh, visst är det irriterande det där med blogger och telefonen :(

    SvaraRadera
  7. Det här är mina hemtrakter. Här hittar jag bra till skillnad fran andra omraden i Berlin.

    Neukölnn var ju fullständigt hopplöst att hitta i, speciellt en regning natt i december.

    Hur manga ganger jag gatt här ?

    Ett par hundra vid det här laget.

    SvaraRadera
  8. Bra tips med cykelsurfningen! Har en nystartad Berlincykelblogg och jag vill gärna samla lite allmän cykelturistinfo och inte bara tips på cykelturer och sevärdheter.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se