2013/03/18

Vardagsinspi


Jag och min kompis Karin, som är en jätteduktig grafisk formgivare, pratade för en tid sedan om vad som inspirerar oss till vardags här i Berlin. Karin sa att hon gillar att det sitter så mycket affischer  överallt och att det för henne är en viktig input för att sätta igång kreativiteten. Jag höll med!

Berlin har en levande affischeringskultur och jag blir nog lika ofta varse det som händer här via affischer som via Facebook, Twitter och bloggar. Nya posters dyker upp nästan varje dag och på vissa ställen är det så många uppklistrade att det blivit en decimetertjock pappersvägg utanpå elskåpet, fasaden eller vad de nu sitter på. En del är skitfula, andra hur snygga som helst. Oftast lockar de till konserter och klubbar, ibland till engångsmarknader eller festivaler.

Jag gillar verkligen det här. Affischerna gör att staden känns levande och det är något poetiskt över ett lager posters så tjockt att det börjar lossna från väggen av ren tyngdkraft. Och jag kanske är gammelmodig, men ack så fint det är att kunna ta på informationen. Rent fysiskt, alltså. Att evenemangen inte bara seglar omkring som virtuella planer på fejan.

Och så är det snyggt också. Plottrigt, absolut. Lite skräpigt kanske. Men mest väldigt charmigt.



2 kommentarer:

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se