2012/11/14

Herr Väderfågel och co.

Jag fortsätter att fascineras av de tyska namnen. Det finns så många helt galna! Och hur kommer det sig att massor av människor heter något som passar, eller inte passar, med vad de gör yrkesmässigt?

Som snubben som var byggherre för det hus vi bor i nu, Herr Hammer - blev han liksom byggherre för att han heter hammare i efternamn? Man undrar ju. Eller väderpresentatören på ZDF i morse, Herr Wettervogel, väderfågel. Pysslar alla i hans släkt med väder månne? De kanske känner sig så illa tvungna.

Det finns så många roliga exempel. Kolla in den här sidan bara, eller den här. Eller den här.

Favoriterna just nu är nog barnmorskan I. Storch i Magdeburg och begravingsentreprenören M. Todt i Plauen. Eller Dr. Unblutig (oblodig) här i Berlin.
Helt fascinerande. 

Har ni stött på några kul namn?

Uppdatering: Jag har läst på. Ben Wettervogel har tagit sitt namn. Han hette från början bara Vogel men blev alltid kallad för Wettervogel av sin kollegor, och tog till slut namnet. Ah well. Dock att det finns en annan metereolog på tysk tv som heter Käsewätter, Ostväder. Det är också lite kul.

4 kommentarer:

  1. Hehehe!
    Jag har skrivit lite om namn i Colombia här:
    http://colombialiv.blogspot.com/2011/05/namn-i-colombia.html

    SvaraRadera
  2. Jag jobbar hos en familj i Charlottenburg, och under dom bor Herr Doktor Schmerz. Jag börjar skratta varje gång jag går förbi den där glänsande dörrskylten, haha.

    SvaraRadera

Follow JohannaPaues on Twitter Resor
Toppblogg.se